Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 1337 ggr
Magi-cat
2015-11-02 11:40

Minne - och superminne

Minnen och hur vi minns är intressant. Varför glömmer vi saker? Och varför kommer vi ihåg andra saker?

En del människor har begåvats med superminne. 

En sådan var den sovjetiske journalisten Solomon Sjeresjevskij.  Han kunde memorera  i stort sett hur långa sifferkombinationer som helst och upprepa dem långt efteråt, t.o.m. flera år! På tre minuter memorerade han 50 siffror i rad. Han lärde sig  komplicerade matematiska formler och mindes dem ännu femton år senare!

Kim Peck blev känd efter filmen Rain man. Han hade ett fullkomligt fenomenalt minne och kunde memorerar hela böcker redan som mycket liten. Han kunde dessutom läsa en sida med varje öga och därigenom gick det ännu snabbare. (Mycket ovanligt)

Savanter kallas människor med exceptionellt minne av detta slag. Många är autister, men Sjeresjevskij var det inte.

De förmågor de oftast har har är oftast inom områdena kalenderkalkylering och matematiska beräkningar, musik, konst.

Vi som är vanliga glömmare, varför minns vi inte allt? Skulle det inte vara praktiskt? (Inte bara att alltid veta var sjutton man lagt nycklarna)

Det finns en fördel! Om vi mindes allt skulle vi inte urskilja det som var viktigt i den enorma mängd information av sinnesintryck som alltid sköljer över oss. Det mesta är faktiskt oväsentligt att komma ihåg efter en tid. Hjärnans sortering underlättar…

En savant-autist blir lätt överväldigad av alla intryck. Om de läser en bok om hästar dyker det upp bilder av alla hästar de någonsin läst eller sett eller känt, medan vi utan det perfekta minnet får mer diffusa begrepp om hästar. (eller vad det nu är)
Att bilda begrepp underlättar abstrakt tänkande. Många savanter kan inte förstå innebörden i ett ordspråk utan ser det bokstavligt. Det perfekta minnet tar för mycket kapacitet. 

(Och så är inte alla minnen trevliga minnen, så det kan vara bra om de inte poppar upp hela tiden. Kanske är det lyckligast att det är som det är?)

källa: Pontus Wasling: "Minnet fram och tillbaka"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Maria
2016-01-24 10:45
#2

Det är ju väldigt intressant att denna extrema variant av minne kan påverka annat som logik och andra slutsatser.

Jag blir ibland så förvånad över att man minns så banala småsaker men inte saker som är "av vikt"

Jag tänkte på när vår son växte upp och vi reste en del och jag kände att det var härligt att "skapa" minne för honom. Idag när vi pratar om ställen vi besökt och människor vi träffat så minns vi helt olika saker. Det tycker jag är jätteintressant. Det som jag hade trott att han skulle minnas stämmer inte alls. Han minns helt andra saker som jag däremot har förträngt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-01-25 09:01
#3

#2 Visst är det intressant! 
Mina barn kommer inte heller ihåg samma saker som jag gör. Ibland får jag rätta dem. 😃 
Sedan finns förstås de där familjeminnena (eller kanske rättare sagt historierna) som man berättar varje jul t.ex. De binder samman, i högre grad än att de är "rätt".

.

Jag hörde ett radioprogram för ett tag sedan där man pratade om minnet.  En person var helt säker på en sak han varit med om i barndomen, ett klart minne. Det var bara det att i vuxen ålder fick han omvärdera det: Det var inte han själv som upplevt det utan grannens barn, vilket kunnat verifieras.
Han hade hört det berättas så många gånger och det gjorde ett sådant intryck på honom att han satte sig själv i huvudrollspositionen, givetvis omedvetet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: