Minnet och dess funktioner

Att skriva - bra för minnet och hjärnan

2015-11-02 19:31 #0 av: Magi-cat

Det sägs ofta att det är bra att "skriva av sig". Det ligger verkligen något i det enligt forskning om hjärnan.
Skrivande verkar som ett lugnande redskap som kan reducera stress.

Att berätta en historia eller att lyssna/läsa en berättelse gör också, bevisligen, att information sitter kvar bättre i långtidsminnet än en uppräkning av fakta. (Sådana metoder används i minnesträning)
När man skriver ner informationen aktiveras RAS (Retikulära aktiveringssystemet) i hjärnan vilket gör att mer uppmärksamhet ges till det man fokuserar på.

Intressant nog kan berättandet av en historia även ge samma känslor, tankar och idéer till åhöraren som det berättaren förmedlar, enligt studier på hjärnan in action. 
Hjärnan reagerar (delvis) som om man upplevde det själv, d.v.s. samma områden aktiveras.

Men det duger inte med vilka ord som helst för att inspirera andra: klichéer är inte bra. När man hört en och samma metafor, kliché eller plattityd för många gånger, fungerar den inte längre - den ger inte avsedd reaktion hos åhöraren/läsaren.

Nederst i länken finns teckningar över vilka områden i hjärnan som koordinerar minne/skrivande/lyssnande och varför man kan glömma klichéerna....

http://neurorelay.com/2013/08/07/how-does-writing-affect-your-brain/

Det ger mycket att tänka på tycker jag. Ett aldrig så bra ord eller begrepp framkallar ingen reaktion längre - det har blivit en kliché. Hjärnan tröttas, den vill ha omväxling. 
Det är värt att tänka på att orden ger en faktisk reaktion hos mottagaren. Ord är så viktiga....

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2015-11-04 09:38 #1 av: Loris M

Det här är intressant! Jag kom att tänka på en kurs där jag undervisat i och när vi lärare tillät anteckningar som hjälpmedel vid salstentamen. Studenterna fick ta med sig en A4 med handskrivna anteckningar. De fick skriva vad och hur mycket de ville bara det inte var mer än en A4. Vår tanke var just att skrivprocessen blir också ett lärtillfälle. För att kunna skriva och ta ut det mest väsentliga måste man läsa och bearbeta böcker och kursinnehållet. Man  blir även lugnare och mera koncentrerad  när man har en "fusklapp".

Men en del studenter blev helt chockade när de fick veta att får ta med sig anteckningar. Min kollega fick flera mejl där studenterna mer eller mindre skällde ut henne. De menade att det var fruktansvärt dåligt att vi tillåter fusk. De tyckte också att det var orättvist att en del pluggat hårt medan andra inte och skulle nu klara sig med hjälp av anteckningar. Vilket är ju naturligtvis inte sant. För att klara provet krävdes så mycket mer än att använda sig av anteckningar. Men det gick aldrig fram till en del studenter.

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-12-15 07:55 #2 av: Magi-cat

#1 Det var intressant! Ett pedagogiskt nytänk som säkert gav ett "pling" i hjärnan blev ett simpelt fusk...Det förvånar mig ändå lite...Lite som när det i tidernas begynnelse  blev ett ramaskri när räknedosa skulle få användas på matteproven....Skulle inte eleverna behöva lära sig räkna nu längre?Nörd

Studenterna ska ut i verkliga livet sedan, där det ju finns en närmast oändlig massa "fusk", information som är lätt tillgänglig. Det är inte det svåra. Det svåra är att göra något vettigt av den.

När era studenter sökte i materialet för att hitta det mest relevanta för tentan, vad de behövde ha med sig och skrev ner det gjorde de en aktiv insats för minnet och behovet längre fram 

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2015-12-15 07:57 #3 av: Magi-cat

Det skulle vara intressant att veta om det är skillnad på att skriva med papper och penna jämfört med vid datorn. Ger det olika reaktioner i hjärnan? Blippar det till på olika ställen?
Jag gissar det, eftersom motoriken och uppmärksamheten är helt olika. Ändrar sig hjärnan och hur?

Vidare skulle jag vilja veta om hjärnan påverkas olika av information via pappersbok och via läsplatta eller dator.

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2015-12-15 08:04 #4 av: Magi-cat

Hur många har somnat vid en tråkig presentatione eller föreläsning? (Eh, jodå)
Vad gör den tråkig och hur kan den bli bättre? Klichéer tråkar ut hjärnan, enformighet och bristande engagemang hos föreläsaren också.

När vi lyssnar och tittar på.ex. en power point presentation aktiveras Brocas' area och Wernickes area i hjärnan. Det är våra språkcentra där orden får mening.
När vi lyssnar på en historia, berättelse, aktiveras fler hjärnområden och kan även ge samma känslor, tankar och idéer till åhöraren som det berättaren förmedlar, enligt studier på hjärnan in action.
Om berättelsen handlar om att hoppa eller springa lyser områden i motor cortex upp som om vi själva utförde rörelsen.

Vi minns den säkert bättre också.

Det kanske är en god idé att göra presentationen som en berättelse? Får idéEngagera flera sinnen, ta med metaforer, måla i ord....

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2015-12-15 08:56 #5 av: Maria

#3 Ja, det är en intressant fråga.

Spontant skulle jag gissa att handskrivet fastnar mera men det är bara en gissning.

/Maria

 

Anmäl
2015-12-25 22:46 #6 av: Eliiza

Hej på er! :-)
Det är en stor skillnad mellan att skriva genom att arbeta med penna och papper gentemot att göra arbetet med en dator. Att använda penna och papper främjar och utvecklar hjärnan betydligt mer.
Datorer är oss behjälpliga och nödvändiga i många avseenden, men penna och papper är definitivt inte att förakta.
Detsamma gäller när man läser. Det är alltid bättre för hjärnan att läsa skrift på papper än att läsa på en skärm.
Att det är betydligt bättre att skriva och läsa på/från papper än med hjälp av tv-skärmsmedia har många förklarliga och förståeliga orsaker.

Med vänlig hälsning,
Eliiza

Anmäl
2015-12-26 16:28 #7 av: Farwuq

Jag kan knappas skriva för hand nu längre, min sjuka har förstört den förmågan. Men med lite besvär, kan jag klottra lite på datorn.

Ledsen

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-12-29 11:11 #8 av: Magi-cat

#6 Det är bl.a. det där jag undrar om. Har du någon studie eller liknande att hänvisa till?

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2015-12-29 11:14 #9 av: Magi-cat

På en fråga om unga läser bättre på skärm svarar professor i kognitionsvetenskap  Peter Gärdenfors, så här:

"Människans kognitiva förmåga tar tusentals år att förändra. Det genetiska urvalet går långsamt."

Vi har alltså den hjärna vi har. (Och hade)

(ur Biblioteksbladet 6-7 2015)

Eller?

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2015-12-29 13:21 #10 av: Eliiza

Vad trött jag blir! Hade i stort sett skrivit klart ett långt inlägg och så laddar min browser om och tömmer hela fönstret! :-(
Jag är på språng för att ut och handla med familjen, så jag kopierar in ett annat inlägg från en annan sajt ist...

Ang #8.

Hej!
Det som all bildskärms-media gör med människan är nämligen att verka som en drog och ge ett sugande behov efter mer, vilket efterhand, om det inte balanseras upp, leder till degeneration och negativa personlighetsförändringar. .
Det är alltså inte bara strålning från elektriska landvinningar och mobiltelefoner som är skadlig för människor djur och växter. Även brukande av all tv-skärmsmedia är skadlig på kort och lång sikt. Dessa utstrålar nämligen svängningar som disharmonerar med den mänskliga hjärnan och leder den in i en långsam förtvining och mot fördumning och mot en allt mer märkbar form av demens. Människan drabbas även allteftersom av viktuppgång, motivations- och intresselöshet, aggressivitet och att man alltmer tappar livskraften. Även sinne för empati, ordning, ansvar och logik blir med tiden störda och förstörda vid användandet av dessa media.
Det är alltså en väldig skillnad på att t.ex. läsa en fysisk bok mot att läsa den på en elektroniskt strålande skärm. Välj bort skärmen i möjligaste mån! Speciellt när det gäller små och växande barn eftersom dessa är extra känsliga.
Visserligen så måste man ju, till och från, använda sig av och bruka tv-skärmsmedia, men viktigt är att man då också måste vara vaksam på att göra det med förstånd, och så absolut balansera upp dessa med genuint verkliga ting i livet såsom att sysselsätta sig med konkreta och materiella uppgifter, arbeta fysiskt, motionera på lagom nivå, läsa riktiga böcker och tidningar (dvs. i pappersform), använda papper och penna, vistas ute i naturen (se, känna, lyssna och ta in den) och gärna gå omkring barfota både ute och inne samt umgås fysiskt med vänner, nära och kära etc.

Det finns mycket info på nätet om detta. Jag skall se om jag hittar den tyska artikel jag tänker på i ämnet. (Jag har nog suttit för mycket vid datorn... :-/ ...och behöver mer fysisk motion... ;-) )

Jag är medveten om att du nu inte direkt fick svar på din fråga, men jag skall försöka att återkomma med mer senare.

Med vänlig hälsning,
Eliiza

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.