Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 2088 ggr
Magi-cat
2015-12-15 22:16

Test kan förutsäga Alzheimers 18 år i förväg!

Ibland är det svårt att veta hur mycket man vill veta i förväg egentligen…Skulle du vilja få beskedet 18 år i förväg att du har en utveckling mot Alzheimers sjukdom med allt vad det innebär av minnesförlust och personlighetsförändring? Utan att kunna göra någonting åt det…

En ny studie visar att ett test kan förutse Alzheimer hela 18 år innan sjukdomen egentligen bryter ut.

2125 deltagare med en medelålder på 73 år vid studiens början fick göra ett test vart tredje år i 18 år. Uppgifterna testade minne och tänkande. 21 % utvecklade klinisk Alzheimer under studiens gång vilket visade sig i resultaten.

Om det här stämmer har Alzheimers sjukdom alltså en mycket lång utvecklingstid. Men hur den ska kunna stoppas vet man ännu inte.

http://bigthink.com/ideafeed/decline-in-memory-and-thinking-tests-can-signal-alzheimers-up-to-18-years-pior?utm_campaign=Echobox&utm_medium=Social&utm_source=Facebook


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sindri
2015-12-15 22:30
#1

Men finns det inte bromsmediciner? Då borde det ju vara bättre ju tidigare man tar dem? Man kanske kan träna hjärnan också, det sägs ju att alzheimer är mindre förekommande hos t ex de som spelar bridge. Bara att börja….

Eller så kan man läsa om senaste forskning och anpassa livet efter d et
http://ettsotareblod.se/alzheimerhjarnan-svarar-daligt-pa-insulin-liknar-typ-2-diabetes/

stina63
2015-12-15 22:32
#2

Nej Jag skulle inte vilja ha reda på de innan
Ända gången är om de finns botemedel för Demens
De har lång utvecklingstid Alzheimers eftersom många inte vet om de
Börjar sätta minneslappar för att komma ihåg, Glömmer saker
skyller på åldern man är gammal tänkte inte på de osv,
Min mormor dröjde sin Alzheimers för andra, Hon svarade bara på tilltal.

Jobbar med demens

Magi-cat
2015-12-16 08:06
#3

 Det finns tyvärr inga bromsmediciner som är så säkra och effektiva att de kan fördröja sjukdomen annat än för kort tid. Någon bot finns inte.

Om alla skulle testas skulle personerna får leva med vetskapen i ett par decennier.

Fysisk motion, ett stressfritt liv fördröjer också, men det botar inte. Hur säger man till en person mitt i karriären att den ska sluta stressa för att det blir Alzheimer om 20 år annars? Bara det låter som en stress, tycker jag.

Diverse dieter, sluta äta socker osv talas det också om. Jag vet inte om det skulle hjälpa. Folk vet att rökning skadar men röker ändå.

(Om vi nu förutsätter att testet håller vad det lovar.)

Det bästa vore förstås om alla, oavsett,  levde på det där stressfria sättet med lagom motion, nyttig mat och en god nattsömn.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-12-16 08:08
#4

#2 Det är jobbigt att se de nära och kära "försvinna", Många anhöriga skäms underligt nog. Och man kan inte tänka sig hur det känns för de gamla när de inser vad som är på gång. En del är inte ens särskilt gamla. Jag vet ett par stycken som var i 50-årsåldern när de glömde komma till jobbet eller kom till jobbet när de var lediga, glömde ta på sig passande kläder osv. Först var det stress hette det och de blev mycket bättre när de blev sjukskrivna. När de kom tillbaka till jobbet, så gick det inte.

Jobbar du med demens? Det är ett krävande jobb, bra gjort!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-12-16 08:14
#5

En del tror felaktigt att Alzheimers har något med bristande intelligens att göra. "Han som var så klok kan väl inte…" Jo, det kan han. Även Nobelpristagare kan ha Alzheimers, så där faller väl lite av det där med intellektuell stimulans som hinder.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

stina63
2015-12-16 09:56
#6

Min mormor rökte inte drack ingen sprit eller alkohol Men fick de ändå
Bromsmedicinen bromsar upp de i tidigt stadium,
Finns inget som man kan göra för att förhindra att de kommer, För de kommer smygande under många år
Ja jag jobbar inom demensvård på boende, De är jobbigt men roligt ändå. De finns många olika demenssjukdomar

Annons:
stina63
2015-12-16 10:03
#7

Jag tror att stress dålig enformig kost ensamhet isolering är en stor bidragande effekt att många får diagnos idag, Just för att de bidrar att de kommer tidigare än vad de skulle göra. Sen lever vi längre också än innan
B vitamin brist har liknande symtom som demens har jag för mig, Många äldre som har urinvägsinfektion blir demensen förstärkt blir mer förvirrad än de är,

[NeferNefer]
2015-12-16 12:48
#8

Jag har alzheimer på nära håll i släkten och jag har för säkerhets skull testat mig, men än så länge finns det inga som helst tecken. Förhoppningsvis slipper jag undan 😃Jag personligen tycker att det är bättre att veta, så kan en planera så länge en fortfarande fungerar bra.

Magi-cat
2015-12-16 12:54
#9

#8 Det kan du ha rätt i. 🙂Styra upp omgivning och allt i tid, liksom.

Jag har också Alzheimers i släkten, fast inte på helt nära håll, men det vete … om jag skulle vilja veta….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2015-12-16 13:48
#10

Här kommer lite om en artikel en arbetskamrat till mig skrivit.

http://neurophys.gu.se/?contentId=944814

Att stress i medelåldern kan ge upphov till demens (kvinnor)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
2015-12-18 21:58
#11

En nära anhörig till mig dog i Alzheimers vid 90 års ålder. Hen låg bara i en säng och det var hjärtat som var så starkt. Hen misstänkte själva att det kunde var någon sorts demens så hen tog kontakt med läkare och hen fick bromsmediciner.

Upp till toppen
Annons: