Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande

Hjärnan fortsätter att utveckas

2015-12-16 12:29 #0 av: Maria

Här kommer lite positiva "nyheter" om att vår hjärna fortsätter att utvecklas även när vi blir älde.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2928203-hjarnan-fortsatter-utvecklas-hela-livet

/Maria

Anmäl
2015-12-16 12:52 #1 av: Magi-cat

Alltid bra med något positivt. GladTummen upp

Att de äldre ska kunna bidra till kunskapssamhället är en fin tanke.

"De flesta äldre bävar för en begynnande sjukdom i hjärnan och ser varje tecken på glömska som ett symptom. Då kan det vara bra att känna till att 80 procent av alla människor över 80 år inte är dementa överhuvudtaget. I stället genomgår deras hjärnor en positiv utveckling som Bodil Jönsson vill att de ska kunna glädjas åt."

Annars har man mer en känsla av att äldre inte behövs, bara är till besvär och inte finns.

Hjärta"Man vet inte om det finns eller bara syns. Allting är mycket osäkert, och det är just det som lugnar mig." Tove Jansson

Anmäl
2015-12-16 13:43 #2 av: Maria

Jag tror ju att vårt samhälle går mot förändringar i takt med att människor blir äldre  och arbetsföra kanske längre perioder (beroende på vilket yrke förstås.)

Jag tror också att fokus kommer att handla mer och mer om det friska åldrandet.

/Maria

Anmäl
2016-12-30 19:41 #3 av: Magi-cat

Ballong

Hjärta"Man vet inte om det finns eller bara syns. Allting är mycket osäkert, och det är just det som lugnar mig." Tove Jansson

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.