Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 1649 ggr
Maria
2015-12-16 12:29

Hjärnan fortsätter att utveckas

Här kommer lite positiva "nyheter" om att vår hjärna fortsätter att utvecklas även när vi blir älde.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2928203-hjarnan-fortsatter-utvecklas-hela-livet

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
2015-12-16 12:52
#1

Alltid bra med något positivt. 🙂👍

Att de äldre ska kunna bidra till kunskapssamhället är en fin tanke.

"De flesta äldre bävar för en begynnande sjukdom i hjärnan och ser varje tecken på glömska som ett symptom. Då kan det vara bra att känna till att 80 procent av alla människor över 80 år inte är dementa överhuvudtaget. I stället genomgår deras hjärnor en positiv utveckling som Bodil Jönsson vill att de ska kunna glädjas åt."

Annars har man mer en känsla av att äldre inte behövs, bara är till besvär och inte finns.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2015-12-16 13:43
#2

Jag tror ju att vårt samhälle går mot förändringar i takt med att människor blir äldre  och arbetsföra kanske längre perioder (beroende på vilket yrke förstås.)

Jag tror också att fokus kommer att handla mer och mer om det friska åldrandet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2017-05-07 08:35
#4

Vi är på topp hela livet, är det glädjande budskapet i det här lilla klippet. (<1 min) Åldrandet är inte så negativt som vi kanske ibland tror, vi lär hela livet och är som mest nöjda med livet vid 69 år. 🙂  

http://illvet.se/manniskan/aldrande/vetenskapen-har-talat-du-ar-pa-topp-hela-livet?SNSubscribed=true&utm_campaign=20170507&utm_content=3&utm_medium=email&utm_source=ILL&email=b307fb9e8b74f3452fb66d956f8be7d93f589e1b

Undrar vilken statistik som ligger till grund för det? Alla 69-åringar har inte möjlighet att njuta under palmerna med svalkande dryck i näven.

Nåja, något att se fram emot behöver vi och att se stigande ålder som en tillgång är positivt. Till skillnad mot synen på äldre människor som något förbrukat som inte har något att tillföra.😐

(Men lite kul vore det att ha 7-åringens lätthet för nya språk och 18-åringens skarpa hjärna med sig hela livet, om man nu får drömma…🙂)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: