Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Vetenskap; forskning; teorier

Hur hjärnan hittar vägen

2015-12-24 09:12 #0 av: Magi-cat

Så fascinerande - GPS-systemet i hjärnan som paret Moser fick Nobelpris för 2014!

Här är en video om hjärnvägarna.

(Jag hinner inte titta själv just nu, men lägger in den ändå. Glad)

http://www.scientificamerican.com/article/grid-cells-how-the-brain-finds-its-way-video/

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2015-12-24 09:19 #1 av: _Fisken

Jag såg det där på TV förut. Jag tänkte att "det där är nåt jag skulle vilja köpa" för jag går vilse på toa. Lipar

Anmäl
2015-12-24 09:33 #2 av: Magi-cat

#1 Haha, jag är också ganska vilse ofta.Glad Yrar

Anmäl
2017-03-24 22:11 #3 av: Magi-cat

Hjärnan är plastisk, brukar vi säga när den lär sig nya saker, men den kan också glömma det som inte används...

Alla dessa appar till hjälp för att hitta rätt, t.ex. Oumbärliga för oss med dåligt lokalsinne, men användandet av dem kan faktiskt göra att lokalsinnet försämras.

Det är främst två områden i hjärnan som är aktiva här. Hippocampus som är viktig för minnesbildningen men även vår rumsuppfattning. Och så prefrontala cortex (främre hjärnbarken) som hjälper oss att fatta beslut och planera rätt.

När vi tar den lätta vägen och använder teknologin för att hitta rätt blir hjärnan lite lat och stänger av intresset för hur det ser ut runt omkring. När vi inte tränar de här hjärnfunktionerna i vardagen blir vi sämre på att hitta över huvud taget.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-gar-generation-y-alltid-vilse

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.