Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1064 ggr
Magi-cat
12/24/15, 9:12 AM

Hur hjärnan hittar vägen

Så fascinerande - GPS-systemet i hjärnan som paret Moser fick Nobelpris för 2014!

Här är en video om hjärnvägarna.

(Jag hinner inte titta själv just nu, men lägger in den ändå. 🙂)

http://www.scientificamerican.com/article/grid-cells-how-the-brain-finds-its-way-video/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
_Fisken
12/24/15, 9:19 AM
#1

Jag såg det där på TV förut. Jag tänkte att "det där är nåt jag skulle vilja köpa" för jag går vilse på toa. 😛

Magi-cat
12/24/15, 9:33 AM
#2

#1 Haha, jag är också ganska vilse ofta.🙂 🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/24/17, 10:11 PM
#3

Hjärnan är plastisk, brukar vi säga när den lär sig nya saker, men den kan också glömma det som inte används…

Alla dessa appar till hjälp för att hitta rätt, t.ex. Oumbärliga för oss med dåligt lokalsinne, men användandet av dem kan faktiskt göra att lokalsinnet försämras.

Det är främst två områden i hjärnan som är aktiva här. Hippocampus som är viktig för minnesbildningen men även vår rumsuppfattning. Och så prefrontala Cortex (främre hjärnbarken) som hjälper oss att fatta beslut och planera rätt.

När vi tar den lätta vägen och använder teknologin för att hitta rätt blir hjärnan lite lat och stänger av intresset för hur det ser ut runt omkring. När vi inte tränar de här hjärnfunktionerna i vardagen blir vi sämre på att hitta över huvud taget.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-gar-generation-y-alltid-vilse


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/16/23, 10:14 AM
#4

Om att hitta vägen … Kan vara bra att påminna sig. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/16/23, 10:21 AM
#5

Den långa vägen till Nobelpris…

"May-Britt och Edvard Moser fick Nobelpriset i medicin 2014. De hade upptäckt vilka celler som utgör ett positioneringssystem i hjärnan: vår inre kompass. Genom forskning på möss kunde paret Moser och deras team visa vilka delar av hjärnan som samarbetar och styr hur vi kan orientera oss i rummet. Deras upptäckt har stor betydelse för bland annat kampen mot Alzheimers sjukdom."

https://urplay.se/program/191116-vagen-till-nobelpriset-may-britt-moser

18 min


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

May-Britt och Edvard Moser fick Nobelpriset i medicin 2014. De hade upptäckt vilka celler som utgör ett positioneringssystem i hjärnan: vår inre kompass. Genom forskning på möss kunde paret Moser och deras team visa vilka delar av hjärnan som samarbetar och styr hur vi kan orientera oss i rummet. Deras upptäckt har stor betydelse för bland annat kampen mot Alzheimers sjukdom.
Upp till toppen
Annons: