Annons:
Etiketteranatomifysiologi
Läst 12701 ggr
Magi-cat
12/26/15, 5:57 PM

Ambidextri

(Till vårt lexikon 😎)

Ambidextri betyder bådhänthet eller dubbelhänthet.

Båda händerna (och fötterna) är huvudhänder och personer med ambidextri kan använda båda lika bra. Ingen hjärnhalva är dominant.

Förmågan är något man föds med och den är ovanligare än både höger- och vänsterhänthet.

Vissa ambidextra kan träna förmågan så att de kan utföra olika sysslor med vänster respektive höger hand. T. ex rita med den ena och skriva med den andra.

Ambidextri lär vara eftersökt bland basebollspelare.
Även skickliga trumslagare har extra stor nytta av ambidextri då de ska kunna hålla olika rytmer med varsin hand och även fötterna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ambidextri


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
12/26/15, 6:02 PM
#1

Jag var mer eller mindre ambidexter innan jag blev sjuk.
Delvis p.g.a. jag föddes som vänsterhänt men tvingades bli högerhänt.
😕
Nu är jag så rörig i hjärnan att jag är ingendera.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
12/26/15, 6:05 PM
#2

Men en som har ambidextri har ju det sedan födseln.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
12/26/15, 6:13 PM
#3

Vanligen sedan födseln, kanske jag skulle sagt.

Vissa omständigheter kan också göras att det förvärvas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
12/26/15, 6:25 PM
#4

Jag vet inte riktigt vad jag var, men det ogillades tidigt.
😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
12/26/15, 6:27 PM
#5

Ogillades? Som man försökte "arbeta bort" vänsterhänthet förr?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
12/26/15, 6:31 PM
#6

Japp.

😕

Både hemma och i skolan.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Maria
12/26/15, 6:40 PM
#7

Min bror har berättat hur svårt det var att vara vänsterhänt när han växte upp (född 49) I skolan fick han inte använda vänster men när han fick bestämma själv så valde han sin vänsterhand.

Konstigt nog så klipper han med höger hand men det är det enda.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Eliiza
12/26/15, 11:51 PM
#8

Hej! Jag är överlag högerhänt och högerfotad men vissa saker gör jag ändå helst med vänster. Jag håller t.ex. alltid citrusfrukter i höger hand och skalar med vänster. Jag håller gärna burkar och flaskor i höger hand och skruvar med vänster. Jag sparkar oftast boll med höger fot, men stampar av med vänster vid längdhopp. Då jag utövar kampsport och det kommer till mjuka framåtfall/tvärgående kullerbyttor så är det betydligt enklare att göra dem med vänster arm först ist för höger. Jag skriver oftast med höger hand på min surfplatta, men gärna med vänster hand när jag använder min mobil. När jag använder penna så skriver jag med höger hand men det funkar ganska ok om jag försöker med vänster. Samma sak när det gäller att använda en hammare. Nyligen så skadade jag min ena högerhandsknoge och det var inga större problem att flytta över och utföra vissa delar av mitt arbete med vänster hand. Med vänlig hälsning, Eliiza

Farwuq
12/27/15, 9:19 AM
#9

#7

De flesta saxar är gjorda för att användas med höger hand.
Pröva och klipp med vänster så får du se att det inte går så bra.
Du förlorar "siktlinjen" m.m.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
12/27/15, 9:22 AM
#10

#9 Jag har köpt speciella saxar till honom som är utformade för vänsterhänta men de kan han inte klippa med…knepigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lisabet
12/27/15, 9:28 AM
#11

Att lära sig klippa med höger hand är praktiskt, även om man annars är vänsterhänt. Då kan man använda en "vanlig" sax, och behöver inte hålla reda på den/de saxarna för vänsterhänta.

När min vänsterhänta dotter var tre år, och ville börja klippa, så frågade jag om hon ville ha en egen sax för vänsterhänta eller lära sig klippa med höger. Ville hon ha en egen sax, så skulle hon få hålla reda på den själv. Hon funderade ett tag, och bestämde sig för att att det var bäst att lära sig med höger hand. Det gick utmärkt.

Magi-cat
5/18/16, 6:49 PM
#12

"Ambidextrous individuals make up about 3–4% of the general population. This figure rises to between 17% and 47% in populations of children with autistic spectrum disorders (ASDs). Children with ASDs also show motor abnormalities as early as seven months of age. This suggests that ASDs are likely to be present and observable early in a child’s development, and are likely to have “knock on” effects to the development of higher cognitive functions like language."

http://www.iflscience.com/brain/how-children-s-brains-develop-make-them-right-or-left-handed

Undrar om det är så? 🤔

Jag tycker artikeln talar alldeles för mycket om skillnaden mellan hemisfärerna och "hänthet" som indikation på något fel?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/14/16, 10:47 AM
#13

Idag är det vänsterhäntas dag! 🙂

Så grattis alla vänsterhänta!

http://mvt.se/nyheter/ostergotland/grattis-alla-vansterhanta-om4243125.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/12/17, 8:35 AM
#14

Lägger in en gammal tråd från Vetenskap om "hänthet":

https://vetenskap.ifokus.se/discussions/5187ee42ce12c45b61001319-vansterhanthet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Dioramabyggare
11/12/17, 10:14 AM
#15

Jag är högerhänt, men har några gånger provat att skriva med vänster hand, med "tvivelaktigt" resultat. Men ibland när jag håller på med "geocaching" är det ibland en fördel att kunna använda vänster hand för "burkletning", beroende på var burken är placerad och på hur den är utformad 🙂.

Aleya
11/18/17, 3:59 PM
#16

Jag byter ofta hand då jag blir trött i höger. Men skriva blir inte lika snyggt som om jag skriver med höger. Men det går. Men jag klipper med valfri hand, äter mat med valfri hand. Tydligen är jag en person som är mer högerhänt men vänster fot var dominant. Så jag är en mysko person. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Crucio
11/29/23, 10:21 PM
#17

Jag har nu läst denna tråd och ingenting här argumenterar emot det jag sa. Eftersom du kommer med påståendet att "det inte är grundat i vetenskap" trots att det finns flera studier som tyder på det jag sa, d.v.s. att medfödd ambidextri är kopplad till senare utveckling och lägre IQ, har du burden of proof och behöver i så fall citera källor. En bok är inte en vettig källa, om den citerar studier så vill jag veta titeln på studierna och forskarna så att jag kan läsa dem. Om författaren påstår motsatsen till det jag sa men inte har några vetenskapliga källor så är boken värdelös som källa.


Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
12/2/23, 6:54 PM
#18

🤔


Sajtvärd på Skrivlust

Maria
12/2/23, 7:06 PM
#19

#17 Har du sagt något?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Crucio
12/2/23, 7:20 PM
#20

Jag skrev #17 och har inte fått svar. Flyttade över konvon från en annan tråd.


Sajtvärd på Skrivlust

  • Redigerat 12/2/23, 7:21 PM av Crucio
Annons:
Maria
12/2/23, 7:38 PM
#21

#20 Jag har inte lust att söka i andra trådar. Det framkommer inte heller vem du menar med "du"?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Crucio
12/2/23, 9:25 PM
#22

#21: Magi-cat.

Btw Magi-cat, i artikeln du själv länkade står det "On the other hand, mixed-handedness (not developing a dominant hand) has been linked with atypical development of motor and language abilities.

Ambidextrous individuals make up about 3–4% of the general population. This figure rises to between 17% and 47% in populations of children with autistic spectrum disorders (ASDs). Children with ASDs also show motor abnormalities as early as seven months of age."


Sajtvärd på Skrivlust

Upp till toppen
Annons: