Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 1347 ggr
Magi-cat
2015-12-27 09:40

Alzheimers och jordnötssmördiagnos

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har lukten av jordnötssmör med Alzheimers sjukdom att göra?

Hur kan det bidra till att ställa diagnos vid Alzheimers?

I en pilotstudie vid University of Florida användes jordnötssmör som test för luktkänslighet.

Luktförmågan associeras med kranialnerv nr I (nervus olfactorius) och är ofta det första sinne som krånglar vid Alzheimers. 
Frontalartiet av temporalloben utvecklades från luktsinnet och har nära samband med det och formandet av nya minnen.

Hur själva testningen gick till i försöket var intressant.
Personerna fick sitta ner, blunda och hålla för en näsborre i taget. Utrustningen var enkel: 14 g jordnötssmör och en linjal.

Resultatet var uppseendeväckande:

Patienter i tidigt stadium av Alzheimers visade stor skillnad i luktförmåga mellan höger och vänster näsborre! 

Men fler försök måste förstås göras. 

"“We see people with all kinds of memory disorders,” Heilman said. Many tests to confirm a diagnosis of Alzheimer’s disease or other dementias can be time-consuming, costly or invasive. “This can become an important part of the evaluation process.”"

http://news.ufl.edu/archive/2013/10/uf-researchers-find-that-peanut-butter-test-can-help-diagnose-alzheimers-disease.html

(bild från pixabay.com)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-12-27 09:43
#1

Jag har också läst något om att det inte fungerar så här enkelt, men kan inte hitta det just nu.

Det vore också intressant att veta om man kan fördröja eller rent av förhindra utbrott av Alzheimers genom att träna luktsinnet och uppmärksamheten tidigt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: