Annons:
Etiketterbelöningssystemetberoenden
Läst 4301 ggr
Magi-cat
1/2/16, 6:50 PM

Om hjärnan på socker

Hjärnforskaren Martin Ingvar om socker i maten:

"Vi blir vana vid att det måste vara socker för att det ska smaka gott, vi går omkring med höjda insulinnivåer som inte är nyttiga. Risken för insulinresistens blir ännu högre, vi blir feta om magen, trötta i huvudet, och inflammationsrisken ökar. Allt dåligt får man av för mycket socker."

Sockret kidnappar hjärnan belöningssystem. Och socker finns praktiskt taget i all färdig mat. Laga riktig mat från grunden är ett ett gott råd.

Och det är inte särskilt svårt att rensa ut skräpmaten!

http://www.svt.se/plus/hjarnforskare-om-socker-ta-kommando-over-din-hjarna

Martin Ingvars bok: "Hjärnkoll på maten":

http://www.bokus.com/bok/9789127130012/hjarnkoll-pa-maten/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/2/16, 7:00 PM
#1

Det finns också (minst) en rapport med slutsatsen att socker inte är beroendeframkallande.

Händelsevis bekostad av SNF där Arla, Nordic Sugar och Coca-Cola är medlemmar.

Professor Charlotte Erlanson-Albertsson som forskat om sockerberoende anlitades för att faktagranska rapporten men vägrade skriva under den. Hon menar att gissningsvis var tionde svensk är drabbad av sockerberoende.

"– Jag har forskat om sockerberoende, det har ingen av de övriga anlitade experterna. Det finns studier av människor där man sett att sockerberoende uppfyller samma villkor som beroenden av exempelvis nikotin eller alkohol. Sockerberoende är inte lika kraftfullt, men det är samma känslor och samma typ av tvångsmässiga beteende, att man "måste ha""

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/svenska-professorer-i-stort-sockerbrak/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/3/16, 9:14 AM
#2

TED-lektion om vad som händer i hjärnan vid intag av socker:

När man får någonting sött i munnen reagerar först receptorerna på tungan. Dessa sänder signaler till smakcentrum i hjärnan, till hjärnstammen och hjärnbarken.

Via en serie kemiska och elektriska reaktioner sänder så hjärnbarken signaler till hjärnans belöningssystem för att undermedvetet besvara frågan: ska jag göra det här igen?

Och belöningssystemet svarar: "Hell, yeah"!

Problemet är att det kan uppstå ett sockerberoende där hjärnan bara kräver mer socker, blir tolerant mot socker och tappar kontrollen.

En av de viktigaste aktörerna i belöningssystemet är neurotransmittern Dopamin. Den reagerar när vi gör något vi tycker om, t.ex. får i oss socker. Baksidan är att det kan kräva mer…och mer och trigga beroende.

http://www.sciencealert.com/watch-this-is-how-sugar-affects-your-brain


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[helga21]
1/3/16, 7:13 PM
#3

Det enda som hjärna kan tillgodogöra sig är glukos. Så det är inte konstigt om det är beroendeframkallande. I de doser som vi får i det i dagsläget.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
8/16/16, 8:33 PM
#5

Socker har en starkare effekt på våra hjärnor än vi tidigare trott, enligt ny tysk forskning.

Hjärnan tar t.o.m. aktivt in socker från blodflödet. Tidigare har man antagit att det var en passiv process.

En annan förvånande slutsats var att det inte är neuronerna som är ansvariga, utan gliacellerna, de stödjeceller som utgör ca 90 % av hjärnans celler.

""This represents a paradigm shift and could help explain why it has been so difficult to find sufficiently efficient and save medicines for diabetes and obesity until now.""

http://www.sciencealert.com/sugar-is-controlling-our-brains-more-than-we-even-realised-study-finds


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sisselie
8/17/16, 9:04 AM
#6

Har de gjort nån forskning om skillnaden på vitt socker, frukt och andra snabba kolhydrater, t ex vissa former av stärkelse, som höjer blodsockret snabbt? Dvs är det den söta smaken i munnen eller den snabba blodsockerhöjningen det handlar om?

Annons:
[helga21]
8/17/16, 10:03 AM
#7
"Fruktos

Fruktos kallas ibland fruktsocker eller levulos och förekommer också i fri form i många livsmedel, framför allt i frukt. Till skillnad från glukos kan fruktos tas upp i kroppen utan att det behövs insulin. Fruktos bidrar inte heller till att insulin frisätts. Fruktos omsätts snabbare än glukos och kan även omvandlas snabbare till triglycerider. Om fettet lagras in i fettväven eller förbränns beror på om man äter mer än man gör av med."

Sisselie
8/17/16, 3:31 PM
#8

#7 Om det där var svar till mig så besvarade det inte min fråga… Min fråga handlade om om det ger en dopaminhöjning och därmed risk för beroende.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
11/15/16, 3:24 PM
#10

I en undersökning vid University of Michigan fann forskarna att vissa livsmedel är svårare att motstå än andra. Det var ofta mat med mycket fett och socker som skapade ett större sug.

I toppen låg pizza, chips, läsk och sedan ost, frukostflingor (undrar vilken sort det var?) och gelégodis.

Minst beroendeframkallande var t.ex. lax, ägg, nötter, broccoli och fullkornsris.

Källa: Må Bra-tidningen 2016:12


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
setfree
1/5/17, 7:56 PM
#12

Jag satt och såg "framtidens mat" på SVT. Angående socker:

Chokladbönan är bitter och man måste neutralisera bitterheten med socker.

Genom att behandla bönorna med ett sorts svampmycel försvinner en del av bitterheten. Man behöver bara hälften så mycket socker i chokladen.

Den finns på marknaden i USA.

Tycker ni om choklad ?

Mycket intressant program.

Magi-cat
11/14/18, 11:10 AM
#13

Puttar upp med anledning av Världsdiabetesdagen idag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: