Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 1515 ggr
Mia-45
1/3/16, 6:49 PM

Sovande hjärnor

Detta tycker jag är intressant. 
Har själv Fibromyalgi och drabbas ibland av att hjärnan sover (fibrodimma).
Ofta när jag är trött och sovit dåligt eller efter en period med mycket att göra eller mycket oro och stress. 
Men vad är det som gör att hjärnan reagerar så här?
Nån slags "felkoppling", "överhettning"???
http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/96/1/?item=art_art-s1%2F612

Vad tror ni?

Annons:
[VSK]
1/4/16, 11:13 AM
#1

Jag har förutom "de vanliga" åkommorna misstänkt fibro. Skall läsa länken. Tack Mia.

Candela
1/11/16, 2:29 PM
#2

Jag har också upplevt att min hjärna jobbar per automatik ibland. Det är läskigt när man kör bil och plötsligt inser man efter 10 minuter att man inte har lagt märke till vägen eller omgivningen. Inte medvetet i alla fall. 

Upplevde det efter att ha jobbat en hel helg med nattjour och sen på morgonen åkte hem från jobbet. Det är en smal skogsväg med mycket kurvor där det krävs att man är väldigt uppmärksam, men helt plötsligt var jag ute på den stora raksträckan och mindes inget av bilkörningen i skogen.

Magi-cat
1/11/16, 4:08 PM
#3

För några år sedan kom ny forskning som visade att delar av hjärnan sover eller går på sparlåga om vi är tillräckligt trötta. Det kan även hända när vi kör bil…

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3164398.ece

http://natgeo.se/vetenskap/manniskor/hjarnan/sover-din-hjarna-medan-du-ar-vaken

Kanske det inträffar lättare vid fibro, då sömnen inte är återuppbyggande?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

nypisnina
1/14/16, 3:02 PM
#4

Aha! Är det DET som händer när man gör så? Vad obehagligt! Händer mig ofta, särskilt när jag kör bil. Plötsligt är man 5 minuter hemifrån och man har kört i en halvtimma… Hemskt ju! Men fascinerande samtidigt!

Detta forumet är väldigt intressant tycker jag!

[Lummer]
1/30/16, 5:01 PM
#5

Läste någonstans för många år sedan om detta med att inte minnas sträckor när man kör bil. Detta skulle vara ett sätt för hjärnan att vila när det är monotont. Det skulle dock inte vara någon risk om det tex dyker upp ett djur eller hinder på vägen för att den delen av medvetandet är så aktivt att man hinner reagera. Detta händer också vid monotona arbetsuppgifter. Tycker iallafall det är läskigt när man kör bil….

Mia-45
1/30/16, 5:03 PM
#6

Ja visst är det läskigt Lummer. 

Hände mej så sent som i veckan. Har inget minne alls av att jag kört en sträcka. Och blev förvånad att jag hade kört förbi det när jag inte ens minns att jag kört där…hahahah..
🤦‍♂️

Annons:
[Lummer]
1/30/16, 5:07 PM
#7

När det händer tvivlar jag på om sett en isbjörn på vägen ens… Men säger dom att det ska fungera så får man väl tro på det😨

Mia-45
1/30/16, 6:08 PM
#8

Min hjärna slutade koppla en gång förra året när jag körde bil. Vart på en väg som det bara var jag på, som tur var. 
Jag glömde bort vilken sida av vägen man skulle köra på!! 😮

[Lummer]
1/30/16, 6:13 PM
#9

Ibland är det tur att ingen ser en😉

Upp till toppen
Annons: