Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Den sociala hjärnan

Varför smartfånen bör lämnas utanför sovrummet....

2016-01-08 09:17 #0 av: Magi-cat

Tittar du också i dina mobila sociala verktyg innan du ska sova? Kollar vad det är om det plingar på natten och löser ett wordfeud när du ändå är vaken?

Det är nu inte så bra, enligt forskning. (Dr Siegel, University of California, Los Angeles.)

Varför? Det har med den cirkadiska rytmen att göra, när kroppen ska frisätta hormoner för att vi ska sova på natten. Denna hormonstyrning påverkas av ljus. När vi kollar mobilen på natten eller när vi lägger oss, sänds en ström av fotoner in i ögat, in i hjärnan och talar om att det inte är dags att frisätta melatonin, sömnhormonet.
Det gör i sin tur att vi är vakna längre och kollar mobilen längre (när vi ändå är vakna) och någonstans där har vi fått sömnproblem.

Sömn är viktigt för hjärnan. Under sömnstadiet får våra aktiva neuroner vila (mer eller mindre) och gliacellerna städar upp. Sover vi inte tillräckligt bra kan vi få minnes- och uppmärksamhetsproblem.

Så - den enkla slutsatsen är att sluta i tid och lämna fånen utanför sovrummet.

http://www.sciencealert.com/watch-here-s-what-happens-to-your-body-when-you-check-your-smartphone-before-bed

Jag kan inte låta bli att undra vad Dan Siegel skulle ha att säga om våra långa ljusa sommarnätter. Sällan mår vi väl så bra som under inflytande av sommar - och ljus? Kanske kan melatoninet vänja sig? Cool

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-01-08 14:44 #1 av: NeferNefer

Mitt sovrum är väldigt ofånigt Tummen uppSomnar

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-01-08 15:00 #2 av: Magi-cat

Inte mitt. TystadJag ska börja med en icke-fån-vecka, tror jag.

Anmäl
2016-01-08 15:01 #3 av: NeferNefer

Bra! Du ska inte hålla på och luras på nätterna!! Tummen uppGapskrattar

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-01-08 15:03 #4 av: Magi-cat

GapskrattarMen den har ficklampa också! Ifall jag skulle behöva lysa lite....Och klocka!

Anmäl
2016-01-08 15:05 #5 av: NeferNefer

Det finns utmärkta små ficklampor och klockor med ljus om du trycker på en knapp Tummen upp

Anmäl
2016-01-08 15:07 #6 av: Magi-cat

Åh....såna....Får idé

Anmäl
2016-01-08 16:07 #7 av: Lisabet

Har ingen smartfån. Men det händer (inte ofta) att jag går upp och sätter mig vid datorn när jag har legat klarvaken ett tag framåt 3 -4 -tiden. Sen brukar jag somna igen, och går inte upp så tidigt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.