Annons:
Etiketterillusionerhallucinationerfelslut
Läst 4201 ggr
Magi-cat
1/25/16, 8:39 AM

Gorilla-experimentet

Ett av de mest berömda testerna i psykologin, utfört av Chabris/Simons, illustrerar selektiv perception!

Skulle du upptäcka en gorilla som plötsligt och oväntat vandrar förbi?
Var inte för säker! 😎

En grupp studenter fick se en video med en basketmatch och fick i uppgift räkna antal gånger spelarna i det ena laget fick bollen.
Medan de var fullt upptagna med att räkna vandrade en person utklädd till gorilla in på spelplanen! Ca hälften av studenterna uppgav efteråt att de inte sett gorillan! De var upptagna med annat och gorillor "ska" inte knalla runt i basketmatecher = hjärnan filtrerade helt enkelt bort den.

Det här experimentet blev väldigt berömt.

2010 bestämde sig Chabris och Simons för att göra om det, men nu skulle deltagarna fokusera på att upptäcka gorillan. Och det gjorde de, men nu var de så inriktade på gorillan att de inte upptäckte andra saker som förändrade sig, t.ex. att gardinerna i bakgrunden bytte färg.

Hur kan vi missa så uppenbar information? Det här är inte brister hos ögat, utan hur hjärnan ("the mind" i länken) fungerar. Vi lägger bara medvetet  märke ett smalt band av visuell information. När vi är fokuserade på en sak sorteras annat bort.

Vi skulle bli snurriga om inte hjärnan gjorde den här sorteringen automatiskt, så filtreringen har en funktion. Men allt har ett pris.

Den här kunskapen är naturligtvis av värde att känna till vid t.ex. vittnesutsagor när något inträffat.

Sedan  undrar jag: människor med Autism t.ex. Filtrerar på ett annat sätt och skulle de sett gorillan eller pingvinen?

http://www.theinvisiblegorilla.com/gorilla_experiment.html

http://www.smithsonianmag.com/science-nature/but-did-you-see-the-gorilla-the-problem-with-inattentional-blindness-17339778/?no-ist


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Wellcraft
1/25/16, 8:47 AM
#1

Fick se den i en kurs i pedagogik. Jag såg inte gorillan. När vi skulle se om videon för att se gorillan såg jag den inte heller 😛
Har både Autism & adhd, så har lika lätt för att lägga märke till saker som andra inte ser, som att missa saker som andra ser.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Magi-cat
1/25/16, 9:08 AM
#2

#1 Tack för din respons! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/25/16, 9:15 AM
#3

Själv skulle jag avgjort ha missat gorillan. Jag "går på" allt.
Eller….? Med tanke på att jag är mer intresserad av djur än av idrott, så….kanske,🤔

Vad man ser är också beroende av förväntningar.

Jag läste något om bilkrockar med flygplan i USA. Det händer ibland att små privatflygplan får problem och nödlandar på en väg. Trots att det är lite trafik, perfekt sikt, bred väg och raksträcka har det hänt att bilister kört rakt på flygplanet som står på vägen.
När de fått frågan om hur det kommer sig har de svarat att de inte såg det stora planet! Det "ska" inte stå flygplan på vägen, det fanns inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/25/16, 9:16 AM
#4

"The brain gives us a continuous panorama, accompanied by a sound track, by piecing together millions of bits of information in a very narrow range of available light waves and sound waves.The brain never really sees or hears anything.  It is just responding to and interpreting electrical signals.  It makes us believe we are seeing what is “really out there” and creates in us an assumption that everyone else sees exactly the same thing.  It attaches meaning and emotions to the electrical signals. From the flood of sensory information, some bits are selected and used to form our perceptions.  This selectivity is extremely variable among different people and possibly in different cultures.  Our perceptions are then prioritized by factors related to goals, fears, emotions, personality, culture and drugs."

http://www.science20.com/searching_mind/blog/human_brain_and_mind_3_limits_senses_top_down_control_perception-88360


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
1/25/16, 9:30 AM
#5

Det här är intressant. Dels hur hjärnan filtrerar bort, dels det här med förväntningar. Att vi ser det vi förväntar oss och missar det vi borde se. 

Jag tänkte direkt på en händelse igår. Jag var och köpte en ny matta till sovrummet. Min man var inte hemma då (eller med när jag köpte den) och när han kommer hem så berättar jag för honom att jag köpt en ny matta. Då går han raka vägen till sovrummet (och samtidigt passerar den nya mattan som står mot väggen i hallen) för att konstatera: "Den var fin!". Det är bara det att den mattan som han tycker är fin har vi haft i flera år. 😂Jag påpekar det och visar den nya mattan som han gått förbi och han bara: "Jaha!". Det var festligt! 😂

Magi-cat
1/25/16, 9:32 AM
#6

#5 Haha, så typiskt! 😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/1/16, 7:54 PM
#7

Visst är det intressant med flera hundra kg gorilla som bara försvinner?

Bilden av gorillan går alltså in i ögat, till näthinnan, vidare till Talamus och till primära synbarken. Vad händer sedan?
Även om försökspersonerna var fullt upptagna med att räkna passningar var det visuella nervsystemet fullt medvetet om gorillan. Men någonstans struntade hjärnan i att rapportera till medvetandet om den, den var irrelevant…

Hur hjärnan så effektivt lyckas manipulera synintryck så effektivt lär vara okänt. Det blev inget gorillaformat hål eller så i bilden. Hjärnan fyller i "hålet" i det utrymmet. 

Ingen som varit med rapporterade heller att de uppfattat något konstigt. Det verkar alltså inte finnas något minne av händelsen att skrapa fram.

Återigen, vittnesutsagor måste tas med ett par nypor salt..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/10/17, 6:39 PM
#8

Gorillaexperimentet upphör aldrig att fascinera, så jag puttar upp tråden igen. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
1/12/17, 8:50 AM
#9

#5 Jag skrattade gott när jag läste om mattan. 😂

Det händer mig hela tiden att jag inte ser. Men jag får inte missa att min fru har ändrat frisyr eller hårfärg, då kan det gå illa.

Jag tänker på andra saker än att gardinerna har bytt färg från jul-rött till vitt. Det tog ett tag innan jag upptäckte att hon hade tagit bort julgranen. Men jag hann upptäcka det innan hon kom hem. Att sitta 2 m ifrån där julgranen har stått och inte upptäcka förändringen är ju lite dåligt.

Gorillan såg jag naturligtvis inte. Jag gillar ju både djur och bollsport så jag borde se båda.

Upp till toppen
Annons: