Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Anatomi och fysiologi

Lillhjärnan

2016-02-03 09:22 #0 av: BokDuvan

På Wikipedia står det att lillhjärnans funktioner kan delas upp i 3 grupper, på någon annan sida står det att det är 2. Vilken är rätt?

Anmäl
2016-02-03 09:29 #1 av: Magi-cat

Båda kan vara rätt.

I wikipedia delar man in i motorkoordination, kroppsställning och balans. (Men det är inte allt, lillhjärnan är involverad i så mycket mer.)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lillhj%C3%A4rnan

Hur stpr det på den andra sidan du sett?

Hjärta "It has always been easier to destroy than to create." (Spock)

Anmäl
2016-02-03 10:16 #2 av: BokDuvan

Kollade lite snabbt, det var andra namn på "grupperna" med så jag vet inte riktigt.

Anmäl
2016-02-03 10:18 #3 av: Magi-cat

#2 Minns du ungefär vilka andra namn på grupperna eller var du läste det?

Anmäl
2016-02-03 10:19 #4 av: BokDuvan

Du säger att lillhjärnan gör mycket mer, skulle du kunna förklara det lite mer?

Anmäl
2016-02-03 10:30 #5 av: Magi-cat

#2 Jag skulle kunna gissa att de delat in funktionerna i motor (rörelse) och balans - områden.

#4 Läs gärna artikeln om lillhjärnan. Klicka på det understrukna ordet. Glad

Anmäl
2016-02-03 10:34 #6 av: BokDuvan

Det var något om archi tror jag på en iallafall

Anmäl
2016-02-03 10:35 #7 av: BokDuvan

Vilken artikel? Kan inte se någon

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.