Vetenskap; forskning; teorier

Tänk på hjärnan - ät choklad!

2016-02-27 16:04 #0 av: Magi-cat

Goda nyheter får man aldrig för många av, i alla fall inte om de innehåller CHOKLAD! Lipar

Att (mörk) choklad är bra för hjärthälsan är känt sedan tidigare, men enligt nya rön är choklad även bra för hjärnan och kan skydda mot t.ex. Alzheimers.

968 försökspersoner i åldrarna 23 - 98 fick dels svara på hur ofta de åt choklad och annan mat och dels delta i ett test gällande hjärnfunktion. Det visade sig att de som åt choklad oftare presterade bättre!

Hur chokladen leder till bättre hjärnfunktion är inte känt. Kanske ökar den blodflödet till hjärnan. 

Det finns säkert en del att diskutera kring metod och ett som annat, men det kommer jag inte att göra utan glatt ta till mig chokladbudskapet! 

Och tänk om gamla på ålderdomshemmen kunde få en god kopp choklad - för hjärnan, humöret, trevnaden och för att det är gott!

Och givetvis fairtrade!

http://www.huffingtonpost.com/entry/chocolate-brain-function_us_56cdb05be4b0928f5a6dc59f?hootPostID=97a104f90a29a97628f78486d2ec7cb2

bilder från www.pixabay.som

HjärtaAll you need is love. Hjärta

Anmäl
2016-02-27 16:07 #1 av: surikatflicka

Underbart!

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad

Anmäl
2016-02-27 16:13 #2 av: Anonym783

Choklad ska även hjälpa när man studerar, har jag läst :) men goda nyheter 😋🍫

Hakuna Matata.
Anmäl
2016-02-27 16:33 #3 av: Sabinan

Härligt, precis som jag alltid känt på mig.
Choklad är nyttigt och får en att må bra.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Anmäl
2016-02-28 09:50 #4 av: Niklas

För mig fungerar choklad även kraftigt uppiggande. Äter jag en halv mörk chokladkaka vid middagstid kan jag inte somna förrän efter 2 på natten. :-)

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2016-04-04 12:35 #5 av: Magi-cat

Choklad blir bara bättre och bättre! Lipar

Enligt en studie vid Swinburne University of Technology i Australien blir man lugn och tillfreds av mörk choklad.

Det är polyfenolerna, en typ av antioxidanter, man tittar närmare på. 

http://illvet.se/manniskan/kroppen/choklad-gor-dig-lugnare-och-mer-tillfreds?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_4_3_women_nonabo&utm_content=artikel

Anmäl
2016-04-04 12:42 #6 av: Sabinan

#5 Åh, så bra. Glad
Just mörk choklad är så mäktigt att man knappt kan föräta sig på det, själv "orkar" jag aldrig äta mer än ett par bitar, sen blir man nöjd och "mätt" på smaken Glad

Anmäl
2016-04-04 13:38 #7 av: Annielle

Mina hjärnfunktioner verkar tyvärr inte bli bättre av choklad, uselt minne, koncentration och inlärning lik för bannat! Ledsen

Jag blir spänd och stressad av mörk choklad, äter jag en till två rutor på kvällen är jag klarvaken minst till två på natten eller längre...

Men de har tydligen börjat att ge de som bor på äldreboenden mörk choklad på kvällen för att de ska sova bättre (minskat sömnmedicinanvändandet) vilket tydligen fungerar...

Mycket bättre och trevligare än sömnmediciner för dem i allafall.

Anmäl
2016-04-08 08:41 #8 av: NeferNefer

Ekologiskt och fairtrade, självklart. Då är det dessutom bra för själen och samvetet, för att inte tala om naturen och andra människor. Tummen upp

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-04-08 08:45 #9 av: Magi-cat

Hjärta

Anmäl
2016-04-08 13:58 #10 av: Sabinan

#8 Ja, jag håller med dig. Det kan man unna både sig själv och vår omgivning Blomma

Anmäl
2016-04-08 15:19 #11 av: Annielle

Håller definitivt med dig också Glad, glömmer dock lätt av att tänka på det när det kommer till crawings efter mjölkchoklad ibland när jag är och handlarLedsen

Anmäl
2016-04-08 15:29 #12 av: Magi-cat

Ibland slinker det ner en Fazers blå...Skämseller två...

Anmäl
2016-04-08 15:59 #13 av: NeferNefer

Fazers blå är ju såååå... *dreglar okontrollerat* ... goood ... Lipar

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2016-04-08 18:50 #15 av: Annielle

Nä, Fazers choklad har jag aldrig förstått mig på faktiskt! Marabou Schweizernöt ska det helst va, eller Ritter Sport helnöt DreglarSkäms

Anmäl
2016-04-11 10:44 #16 av: Niklas

Alltså, det måste ju vara riktig choklad om det ska fungera. Michel Cluizel till exempel. :-)

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Apple Watch iFokus.

Anmäl
2016-04-12 01:53 #17 av: Sabinan

Själv älskar jag Valrhona Kär
Ibland brukarköpa deras choklad som ligger i engångsförpackningar. Känns lyxigt och att jag skämmer bort mig själv men sånt kan få en att må bra då och då Glad

Anmäl
2016-04-22 12:30 #18 av: Magi-cat

Hittade en artikel om hur man med hjälp av habitation technique blir av med sina choklad cravings.

Det är Michael Mosley (han med 5.2, ni vet) som berättar om en studie där försökspersoner fick föreställa sig hur de smakade, tuggade och åt choklad. En grupp gjorde det 3 gånger, en annan grupp 30 gånger.

Den grupp som föreställt sig chokladätandet 30 ggr åt 40 % mindre av riktig choklad som de sedan serverades. De var "mätta".

När vi först äter något vi är sugna på, aktiveras hjärnans belöningscenter och dopamin utsöndras. Men ju tätare det händer, desto mindre belöning blir det och till sist bryr sig inte hjärnan. Den har blivit van.

"Cravings are essentially our brain’s way of telling us we need something when actually we don't."

http://www.medicaldaily.com/appetite-suppressant-food-cravings-mind-trick-377917

Kontrollera choklad?? Näääeeee...we want more....Lipar (stoppar skyndsamt in en stor bit i munnen.)

Anmäl
2016-04-22 12:36 #19 av: NeferNefer

Choklad ska inte kontrolleras. Det ska konsumeras. (Utom kvalitetskontroller och fairtrade- och ekologiskt-jordbrukskontroller, förstås!)

Anmäl
2016-04-22 13:25 #20 av: Magi-cat

Det var rätta orden! KärTummen upp

Anmäl
2016-11-12 16:51 #21 av: Magi-cat

Enligt något oklara (men vem-bryr-sig!) källor, var det Chokladens dag igår! Så vi som missade det tänker naturligtvis på Hjärnan och frossar dubbelt upp i choklad idag! (Liksom alla andra dagar....hrrmm...)

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/har-du-atit-choklad-idag-om4376965.aspx

bild från pixabay.com

Anmäl
2016-11-12 17:49 #22 av: Annielle

Jag åt mindre choklad i går än vanligt faktiskt! Men har kompenserat för det i dag innan jag läste i denna tråden om att det var chokladens dag igår.

Ja, inte märktes det på stan att det var chokladens dag på något sätt i alla fall, kanelbullens dag går aldrig att missa när det till och med säljs kanelbullar utanför vissa butiker.

Anmäl
2016-11-12 19:08 #23 av: NeferNefer

Jag tycker att alla dagar är Chokladens dag ... och Nefers dag ... Cooloch Nefers dag firas bäst med choklad, som av en slump Oskyldig

Anmäl
2016-11-12 19:37 #24 av: Magi-cat

SkämtarTummen upp

Anmäl
2016-11-15 15:18 #25 av: Magi-cat

"Genom att äta mer choklad gynnar vi våra kognitiva funktioner såsom minne, inlärning, problemlösning, uppmärksamhet och koncentration.
Forskarna tror bland annat att det är flavonoider, en grupp antioxidanter, i chokladen som ligger bakom de positiva effekterna.

Källa: Livsmedelsverket"

Citerat ur Må Bra-tidningen 2016 nr 12

Tänk ändå vad bra Livsmedelsverket kan få till det, ibland. Oskyldig

Anmäl
2016-11-19 05:53 #26 av: Skorpion76

Mörk choklad är gott också!

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Autism, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2016-11-19 07:18 #27 av: Magi-cat

all choklad är god. GladLipar

om det inte är gott är det inte choklad

Anmäl
2016-11-19 11:24 #28 av: Skorpion76

#27 Jo, det är ju klart! 

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Autism, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2016-11-19 15:03 #29 av: Annielle

Håller inte riktigt med, budgetchoklad som Ica basics choklad är inte mycket att hurra för fast det är choklad tyvärr!

Anmäl
2016-11-19 15:44 #30 av: Magi-cat

#29 Det har du ju alldeles rätt i förstås! GeneradTyst
Hade förträngt den...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.