Annons:
Etikettsocialhjärna
Läst 2346 ggr
Magi-cat
2016-03-31 07:00

Är humöret smittsamt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om vi sitter mitt emot någon som gäspar får vi ofta en oemotståndlig lust att gäspa… Snart gäspar hela sällskapet. Fick du lust att gäspa bara av att läsa om det?😴
 Om någon hostar börjar snart flera att hosta osv.

Men andras humör kan också "smitta" oss, utan att vi är direkt medvetna om det.

Vi efterliknar varandra i en process som resulterar i att vi delar känslor med en annan person. Först härmar vi rent fysiskt med ansiktsuttryck och rörelser. Därefter följer känslan. En missnöjd uppsyn gör att man känner sig nedstämd t.ex. Till slut delar man känsla med personerna i omgivningen. Eftersom detta sker omedvetet är vi inte alltid på det klara med att vi plockat upp andras känslor.

Lyckligtvis fungerar det även åt andra hållet; glada miner, skratt och en positiv livssyn smittar också! 

Lättast tar vi upp känslor och härmar dem som står oss nära eller (enligt en studie) om vi är särskilt empatiska.

"These studies emphasize the importance of choosing wisely the company you keep, so you can catch others' good moods, rather than their bad moods."

http://www.scientificamerican.com/article/is-a-bad-mood-contagious/

Bäst att sprida goda vibbar❤️ och omge oss med positiva människor….🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Agafia
2016-07-17 10:01
#2

😀 Tycker att det stämmer som oftas , när någon gäspar börjar jag också gäspa . Det jobbigaste är att jag känner av andra personers stress och blir verkligen på- verkad av det fysiskt och psykiskt . Kan ibland börja stressa fast jag inte behöver ! Vad gör man ? Jag undviker att hamna i situationer där det kan hända , inte alltid så lätt men det går .

[NeferNefer]
2016-07-17 10:17
#3

Så sant! Humör smittar 👍 Så ge världen ett stort leende nu, det behöver den 😃

Maria
2016-07-17 10:26
#4

Jag brukar roa mig med att le mot mina medresenärer på bussen till jobbet ungefär 06.45. Man får nästan alltid ett leende tillbaks.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-01-17 09:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Dagens leende.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2018-01-22 09:51
#6

Detta fick mig att Le , min buskisse Tjatte !!! 

Visst smittar humöret från andra!! Jag vill helst skratta istället för att va ledsen eller arg!!

HH 🙂

Annons:
Magi-cat
2018-01-22 09:57
#7

Fin kisse! 😍

Klart man blir glad av djur!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Soligajag1
2018-01-22 10:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Tackar så mycket !! Ja , det är mycket annat man blir glad av. 😀 Här hade jag och en kompis en mysig Kväll i somras . 😀

HH 🙂

[NeferNefer]
2018-01-22 11:50
#9

Åh, vad glada och härliga ni ser ut, och vad glad jag blir av bilden! 😃👍❤️

Stallmima
2018-02-01 20:25
#10

Både bra och dåligt humör gör avtryck på andra. det där med gäspningar smittar oerhört

Upp till toppen
Annons: