Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 8805 ggr
Magi-cat
2016-04-10 08:30

Rosmarin för minnet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rosmarin har en lång folklig tradition förknippad med förbättring av minnet.

"There's rosemary, that's for remembrance", sade Ophelia i Shakespearse Hamlet. (Fast det gick nu inte så bra för henne, som det ju aldrig gör i dramer.)

Ligger det något i traditionen med rosmarin för minnet? Det visar sig att det gör det…

60 försökspersoner testades vid Northumbria University där de bara upplystes om att de skulle prova en vitmindrink.

En grupp omgavs av en doft av rosmarin i rummet, en annan av lavendel (som traditionellt förknippas med lugn och sömn) och en grupp ingen doft alls.

Det finns flera olika sorters minne. Minne från förfluten tid, det man lärde sig i skolan och ens erfarenheter. Arbetsminne för att komma ihåg vad jag håller på med just nu. Och så framtidsminne, att komma ihåg att komma ihåg…Att ta sin medicin eller lämna på förskolan, gå dit och gå hem men hämta nyckeln och bilen på verkstaden först och komma ihåg att påminna om nästa dags test…

Det som här testades var framtidsminnet i ett väldigt smart upplagt test.

Det visade sig att de som sniffade rosmarin presterade bättre än de andra grupperna medan de som fick en doft av lavendel faktiskt presterade sämre än kontrollgruppen.

Resultatet var statistiskt signifikant.

Hur kan dofter påverka hjärnan att minnas? Som vi sett i tråden om lukt går lukten rakt in i hjärnan och passerar blod-hjärnbarriären. Inhalation är ett av de bästa sätten att utan omvägar få medicin att tas upp av kroppen.
I rosmarin finns bl.a. 1,8-cineole som befrämjar neurotransmittern acetylcholin genom att förhindra nedbrytning av den. Det kan vara en av förklaringarna till det positiva resultatet.

Vid senare undersökningar fann forskarna spår av ämnen i rosmarinoljan i blodet efter inhalation.

Även om testet var givande ska man inte dra för stora växlar på det.

"The effects were measurable but modest and they give us a clue that further research into some of the chemicals in essential oils may yield therapeutics and contribute to our understanding of memory and brain function."

Å andra sidan kan man ha sämre för sig än att lukta på blommor, anser jag….🙂🌺

Jag doftar gärna på rosmarin….mmm…..Och så blir man glad bara av att se på den….

http://www.bbc.com/news/magazine-33519453

(bild från pixabay.com)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-04-10 08:39
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Wowy
2016-04-10 09:21
#2

Jag brukar krydda min mat med rosmarin. :)

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Annielle
2016-04-10 09:50
#3

Tack för tipset! 🙂

Ska nog testa en flaska eterisk olja av rosmarin för att se om det kan ha någon effekt på min inlärning och minne, har läst om en tjej som tipsade om det tidigare, hon använde det när hon pluggade och tyckte att det hjälpte henne. Märker jag inget kan jag ju alltid blanda till en kroppsolja med rosmarin som ska vara cirkulationsbefrämjande och i bästa fall hjälper mina frusna ben en aning i alla fall 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2016-10-07 08:42
#4

Rosmarin!

Enkelt, ofarligt och doftar gott…Det kan dessutom ha positiva effekter på hjärnan vilket måste betraktas som en bonus!

http://viralking.se/forskare-har-upptackt-att-denna-ort-bekampar-demens-och-okar-minnesformagan-med-75/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20377818


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2016-10-13 10:22
#5

De gjorde minnestest i tv-programmet Medicin med Mosley (ni vet han läkaren som har uppfunnit 5: 2-dieten..) först ett vanligt minnestest och sedan med rosmarin ångandes ut i luften och fann då att deltagarnas minne förbättrades med runt 30 % (minns inte om det var 30 eler 40 %, men inte mindre i alla fall) att just inhalera det gör att det passerar ut i blodbanan och upp till hjärnan effektivt på ett sätt som inte går att uppnå genom att inta det som tex te eller i mat.

De testade även med Lavendel, men då fick deltagarna påtagligt sämre minne i stället….vilket de trodde beror på att lavendel kan fungerar lugnande och sövande.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2016-10-13 10:24
#6

Se där, det kan vara bra att ha lite rosmarin till hands på arbetsplatser och i skolor….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: