Annons:
Etikettermaximera-hjärnanklurigheter
Läst 1624 ggr
Magi-cat
2016-04-12 08:42

Sju kul sätt att bli mer intelligent!

T.o.m. "bevisligen" mer intelligent med dessa hobbies, enligt artikeln. 🙂

1. Spela instrument. Utövande av musik utvecklar hjärnan på olika sätt. (Och så är det trevligt, avstressande och skapar gemenskap, inte dumt det heller.)

2. Idrotta. Idrottare har en uppgift bra förmåga att avläsa och analysera dynamiska händelser vilket ska vara bra för den spatiala intelligensen.

3. Meditation avstressar och stärker fokus.

4. Lek och spel, även sudoku, pussel och brädspel förbättrar den spatiala intelligensen.

5. Motion (eller idrott för oss som inte är lagda åt tävlingshållet?) förbättrar synapserna i hjärnan och ökar blodgenomströmningen - och ger bättre sömn vilket är viktigt för att konsolidera minnen, bl.a.

6. Läs böcker! Läs fler böcker! Vilket trevligt och givande sätt att öka den generella intelligensen!

  1. Lär språk! Det är numera väldokumenterat hur bra det är att lära sig fler språk än det egna modersmålet. 
    Det befrämjar hjärnans funktioner, ger högre generell intelligens och så är det också väldigt trevligt…

http://illvet.se/manniskan/hjarnan/intelligens/7-hobbyer-som-bevisligen-okar-din-intelligens?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_4_12_women_nonabo&utm_content=artikel&cxense_hash=b307fb9e8b74f3452fb66d956f8be7d93f589e1b


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Effie
2016-04-12 09:12
#2

Jag lägger till ett exempel på…spel? Idrott? Med musik? Koncentration… Nämligen squaredans. Vi utlovas fler hjärnceller…:-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Magi-cat
2016-04-12 09:24
#3

#2 Det var flera kul grejer i ett det där! 🙂

Det måste vara synnerligen intelligensbefrämjande!👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: