Annons:
Etikettsinnen
Läst 4978 ggr
Magi-cat
2016-04-12 20:00

Aromachologi - hur dofter påverkar oss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi möter lukter överallt och de påverkar oss hela tiden - humöret, beteendet och t.o.m. vår fysiologi. Även om vi inte är medvetna om det…

Aromachologi är det vetenskapliga sättet att undersöka hur dofter influerar oss.

Det finns i huvudsak två teorier om dofters påverkan på oss; den farmakologiska och den psykologiska teorin.

Den farmakologiska teorin talar om att lukter har en direkt effekt på nervcellerna och signalämnen i hjärnan som påverkar hjärtfrekvens och blodtryck.

T.ex. finns det stöd för att lavendel verkligen har den lugnande effekt den länge tillskrivits, genom att den förändrar nervcellsaktiviteten på ett sätt som ger en rogivande inverkan.

Lavendel påverkar inte bara via inandning, utan kan också tas upp via blodet.
I en studie applicerade man lavendelolja på försökspersonernas hud men lät dem bära andningsmask så de inte kände doften. Det visade sig att deras blodtryck sjönk efter 20 minuter!
Det tyder på att ämnen i den essentiella oljan tas upp via blodbanan. Således kan massagebehandling ha effekt både genom oljan som används och den fysiska beröringen.

Men effekten av dofter är ofta omedelbar! Om det tar 20 minuter att påverkas via blodbanan, hur kan den omedelbara effekten förklaras?

Då kommer vi in på den psykologiska teorin, att dofter påverkar oss genom inlärning och tidigare erfarenheter samt förväntningar.

Faktiskt så påverkar positiva dofter inte bara kroppen, utan även vad vi uträttar, produktiviteten. I en studie fann man att personer som jobbade i närvaro av en god doft satte upp högre mål, uppskattade sig själva mera och hade mer effektiva arbetsstrategier än de som inte hade någon doft att glädja sig åt.

Åt motsatt håll försämrade otrevliga dofter personers omdöme och gjorde dem lättare frustrerade…

källa: Gospic/Sjövall: "Neurodeisgn - inredning för hälsa, prestation och välmående.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
2016-04-14 15:34
#2

Intressant! När det gäller den psykologiska effekten så tänker jag att vissa dofter kan få oss i en viss stämning om vi förknippas en viss doft men en specifik person eller händelse. Det kan också vara omvänt att vi nästan kan förnimma en viss doft när vi tänker på en specifik person. Att doften väcker minnen. Det här är alltså bara egen (och andras) erfarenhet utan vetenskaplig stöd.

Wowy
2016-04-14 19:08
#3

Jag älskar doften av lavendel. :) Jag har en lavendelpåse under kudden som jag doftar på med jämna mellanrum.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Magi-cat
2016-04-14 19:58
#4

#3 Visst är det härligt!

Vacker färg också på lavendel…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Wowy
2016-04-14 21:07
#5

#4 Det är underbart. Innan jag ska sova för jag påsen till näsan och drar in. Ett bra sätt att avsluta dagen på! Och ett bra sätt att börja dagen på. :)

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Magi-cat
2018-04-04 07:57
#6

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-06-15 19:42
#7

I den utmärkta boken "Happy Food" (Ekstedt/Ennart) tar man bl.a. upp hur värdefullt det är med färgrik mat. Färgen "signalerar" att den är hälsosam, liksom att doft och smak gör det. 
Växternas färgämnen ger våra inre organ antioxidanter och dofterna gör detsamma. Det är nämligen ofta de hälsosamma polyfenolerna som doftar.

Likaså tar man upp att essentiella oljor skulle kunna ha en stressreducerande effekt, även om forskningen på området inte är så omfattande.

Men det finns studier som visar att inandning av väldoftande oljor verkar ångestlindrande. 

I en studie lät man kvinnor lukta på saffran i så utspädd form att den inte kunde urskiljas medvetet. Försöksgruppen hade efter 20 minuter mindre stresshormoner än kontrollgruppen och kvinnornas symptom på ångest och oro hade minskat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

hejkomochhjälpmig
2018-07-01 03:18
#8

Itressant! Lukter är superviktigt för mig av någon anledning, de påverkar mig väldigt, men jag avskyr verkligen stanken av lavendel - den klarar jag knappt av. Saffran tycker jag luktar gott dock :)

Magi-cat
2018-07-01 07:41
#9

#8 Intressant! En del lukter måste man liksom vänja sig vid. Kanske gäller det också lavendel.☺ Jag tycker lavendel doftar godare om jag samtidigt ser blomman eller en bild på et lavendelfält. Men dofter är personliga. Jag dyrkar doften av vänderot, och det är det ju inte alls som gör. ☺ Kanske kommer det an på associationer mycket. För mig är också lukter viktiga. ☺ Medan andra säger "Jag känner inget" går jag där och sniffar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[--------------------------]
#10

Jag har ju en del eterisk olja hemma och lavendeln kan jag skriva under på, den hjälper till att lugna ner ett stressat psyke. Samma sak med myrra och sandelträ vad jag erfarit.

Farsan min är inte sådär jätteglad i enbart lavendel då han menar att det luktar toalett av det. En vän till mig (han är från Egypten) säger att Lavendel gör honom ledsen eftersom det påminner honom om begravningar.

Kvanne gör mig glad då den påminner mig om somriga gräsmattor.

Magi-cat
2022-01-02 17:52
#11

#10 Mmmm, lavendel är underbart, jag ska bestämt nosa på lite …

Kvanne är just en sån där somrig doft …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: