Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Sömn; drömmar; avslappning; meditation

Hjärnan och meditation

2016-04-13 07:30 #0 av: Magi-cat

Katarina Gospic är en svensk hjärnforskare som jag tycker skriver väldigt lättillgängligt om otroligt intressanta ämnen!

I "Välj rätt - en guide till bra beslut" tar hon upp meditation som en typ av känsloreglering och hjärnträning. Meditationen, säger hon, tränar oss i konsten att leva i nuet och lyssna till kroppen och att bli mer medvetna om tankar och känslor och om medvetandet självt.

Ja, meditation är som en hårdträning av hjärnan...

En av de bästa sakerna med meditation är att resultaten inte låter vänta på sig! Redan efter praktik i 20 minuter om dagen i tre dagar minskar "negativa känslor, trötthet och hjärtfrekvens" som tecken på minskad stress och bättre mående!

Människor som mediterat länge och mycket reagerar annorlunda på emotionell information än de som inte mediterar. De aktiverar andra delar av hjärnan och de får inte lika stort stresspåslag. De dömer inte heller lika mycket, utan observerar. 

Meditation hjälper en också att klara orättvisor bättre eftersom man använder andra hjärnområden. Hjärnorna förhåller sig mer rationellt och man visar mer medkänsla mot sina medmänniskor.

källa: Gospic, Katarina: "Välj rätt - en guide till bra beslut"

Meditation borde bli en del av vardagen, med alla dessa positiva effekter...Vem vill inte kunna använda hjärnan bättre? Många tar sig tid att träna kroppen, och det är bra för hjärnan också. Men det är tydligt att hjärnan och det sociala samspelet och allt som där tillhör mår bra av stillheten, meditationen.

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-04-14 15:45 #1 av: Loris M

Jag tror att vi många gånger komplicerar det alldeles i onödan och tror att det ska vara något märkvärdigt/andligt/svårt/tidskrävande att meditera. Det handlar om att hjälpa hjärnan att inte gå på hög varv hela tiden och att stanna i nuet. Det räcker egentligen med fem-tio minuter för att vi ska känna oss piggare, mera positiva och balanserade. Så är det för mig i alla fall. Jag brukar belöna hjärnan med korta pauser minst en gång per dag eftersom jag ofta håller på med hundra saker samtidigt. Det kan vara så enkelt som att jag bara sätter mig i stolen (om jag är på jobbet), tar av mig skorna, slappnar av, stänger av alla ljud och ev. blunda. Sen försöker jag koncentrera mig på att inte tänka på något. Eller också titta på en punkt genom fönstret, fokusera på träden eller vad som helst. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-04-14 16:16 #2 av: Magi-cat

#1 Håller så med dig att vi komplicerar i onödan. Det ska inte krånglas till eller vara kravfyllt, inte heller "andligt" utan bara...naturligt.

Själva stillheten, ron, mellanrummet är det man strävar till. Eller inte strävar som en kamp, utan bara ÄR.

Jag tror de korta pauserna som du säger, är väldigt värdefulla. Du verkar ha funnit en bra metod som fungerar!

Så synd att en del missat meditationens fördelar, trots goda belägg för vad som händer i hjärnan, och betraktar det som fullständigt nonsens...

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-04-18 21:21 #3 av: Annielle

Meditation borde finnas på schemat i skolundervisningen, skulle nog betyda mycket om man kunde börja med det så tidigt som möjligt, förebygga mycket ohälsa både fysisk och psykisk.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2016-04-19 21:18 #4 av: Magi-cat

#3 Visst vore det bra att få in det där med mindfulness tidigt i skolan. Inte bara träning och ansträngning, utan också avslappning behövs.

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-04-19 21:19 #5 av: Magi-cat

Artikel från 2013:

Människor som tränar mindfulness-meditation klarar smärta och även depression/nedstämdhet bättre än andra, enligt studie.

De som tränar får fördel av hjärnans alfa-rytmer och kan bättre reglera hur hjärnan bearbetar intryck.

Meditatören lär sig att välja fokus och att inte låta smärtan "ta över."

"In the new paper the authors propose that training chronic pain patients in the standardized mindfulness techniques of focusing on and then focusing away from pain, should result in MEG-measurable, testable improvements in alpha rhythm control.

läs mer här:

http://medicalxpress.com/news/2013-02-neural-basis-benefits-meditation.html

Här ytterligare en länk om en helt annan studie:

http://neuroconscience.com/2013/02/12/active-controlled-brief-body-scan-meditation-improves-interoceptive-signal-discrimination/

Brief body-scan meditation practice improves somatosensory perceptual decision making”, 

Ena gruppen fick lyssna på en CD med vanlig, guidad meditation. Kontrollgruppen hörde på utdrag ur Sagan om Ringen.

Deltagarnas uppgift var helt enkelt att rapportera när de kände en vibrationsstimulus mot sitt finger.

"Mirams et al found that, even when controlling for a host of baseline factors including trait mindfulness and baseline somatic attention, MT led to a greater increase in d’ driven by significantly reduced false-alarms."

Man får alltså bättre uppmärksamhet och färre felslut, för att fatta det väldigt kort, när man tränar meditation.

(Denna studie var tydligen ovanlig i sitt slag, i all sin enkelhet och i att kontrollera ovidkommande faktorer.)

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2017-01-03 18:03 #6 av: Magi-cat

Psykologen Josefine Lilja har disputerat vid Göteborgs Universitet med en avhandling gällande mindfulness-baserad kognitiv terapi, MCBT. Beteendeterapeutiska färdigheter har i studien varvats med meditation och yoga.

Resultatet visar att återfallsfrekvensen i depression kan sänkas med hälften med den här metoden!

Lilja säger att metoden är ett effektivt alternativ för primärvården. Patienterna i studien hade insjuknat tre eller fler gånger i depression.

Hon tog även fram ett självskattningsinstrument, Five facet mindfulness questionnaire, FFMQ, som visade sig vara både tillförlitligt och användarvänligt.

källa: Modern Psykologi 2016:12

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.