Annons:
Etikettövrigt
Läst 3295 ggr
Magi-cat
4/26/16, 10:19 PM

Kan du cykla tvärtom?

Man brukar säga om något man kan utan att tänka på det att "det är som att cykla", har man en gång lärt sig det så sitter det där.

Men här är det lite (eller mycket) knepigare: tvärtomcykeln! När man vrider styret till vänster går cykeln åt höger och tvärtom. Det kanske inte låter så märkvärdigt, men det verkar inte gå så bra för försökscyklisterna….

Kunskap är inte förståelse, säger han i videon. Han har kunskapen, men inte förståelsen och hjärnan kör i gamla hjulspår, tills det förklarade ögonblick när det klickar…

Lite underhållande video, ca 7 min.

http://ed.ted.com/featured/bf2mRAfC


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
taylor__lambert
4/26/16, 10:32 PM
#1

Det stämmer, sen också om man inte tex cyklar tillräckligt ofta så tappar man faktiskt en del av det då hjärnan inte hänger med. Märkte jag för nått år sedan då jag inte hade cyklat på 7 år, visst kunde jag hålla mig uppe, men vingligt värre var det, ramla några ggr också.

Hjärnan är fantastisk om man håller den i trim

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

iMacKalle
4/26/16, 10:38 PM
#2

På en gång  såg jag att det inte skall vara några problem att cykla tvärtom efter några månaders träning. Filmarens son kunde nästan cykla tvärtom efter första försöket.

Ju äldre du är desto fler inövade vanor har du lärt dig som behöver läras om,  det problemet hade inte sonen.


Moalinn
4/26/16, 10:41 PM
#3

Kunde knappt cykla vanligt efter två år så att cykla tvärtom måste ju vara riktigt skevt. Tänker bara på några spel man spelat på mobilen, där höger pil är höger och vänster är vänster men sen när det kommer upp till en viss nivå så ändras pilarna så höger är vänster och vänster är höger. Inte klarar man (jag) den nivån på första försöket iallafall.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Niklas
4/27/16, 7:48 AM
#4

Här är filmen från #0.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
4/27/16, 8:07 AM
#5

Procedurminne

kallas det där minnet för att göra väl inlärda saker "automatiskt". 

Vi tänker normalt inte på hur vi går eller hur vi cyklar, vi bara gör det…Ändå har de färdigheterna lärts in en gång, genom försök och misstag.

Att göra tvärtom, rubba de gamla mönstren och skapa nya kopplingar är säkert nyttigt för hjärnan, rena gympan. Även om jag inte rekommenderar någon att skaffa tvärtomcykel (det ser livsfarligt ut! 😮) kanske man kan roa hjärnan med att göra andra saker tvärtom?

En annan sak jag tänkte på var högertrafik som vi ju har i Sverige. Det går automatiskt när vi svänger ut på vägen och vi behöver inte tänka efter hur vi kör in i rondellen, vi bara gör det. Men har ni växlat sida och kört i ett land med vänstertrafik någon gång? Inte lätt att göra rätt, men lätt att falla tillbaka, särskilt när man slappnat av lite och tror man kan det..

I en stressig situation är det lätt att gammal inlärning går in och skriver över den nya. så man faller in i ett gammalt mönster igen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

iMacKalle
4/27/16, 9:38 AM
#6

Jag hade spelat dragspel med avancerad bas i 20 år när jag stack till Borneo där jag var i 25 år.

Hemkommen längtade jag efter att spela dragspel igen, men misstänkte att jag glömt allt, därför travade jag in i en musikaffär och bad att få låna ett spel. Visst lät det rostigt efter alla år, men ingenting var glömt, så jag köpte spelet. Efter en veckas övningar kändes och hördes det som i fornstora dar.


Annons:
Magi-cat
4/27/16, 12:15 PM
#7

#6 Kul! Det är väl också ett exempel på att färdigheterna sitter kvar ännu efter lång tid, de behöver bara dammas av lite.

Skulle du kunna spela på dragspelet tvärtom eller uppochned? Jag tänker mig tvärtomcykeln "översatt" till dragspel….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

iMacKalle
4/27/16, 4:54 PM
#8

Visst skulle det gå  som att lära sig det rättvänt, det blir lite krångel med basknapparna som ligger logiskt utplacerade under fingrarna som då blir ologiskt utlagda, men visst går det att lära sig. Allt går att lära sig  om man övar flitigt.


Effie
4/29/16, 12:44 PM
#9

Jag dansar squaredans. Och det finns något som kallas squaregames, där man komplicerar dansen med olika påhitt - bl.a. en variant som jag tror kallas mirror (jag har bara provat en gang). Man står omvänt, alltså tjejen till vänster I paret; varje gang callern sager höger gör man vänster. Alltså allt spegelvänt.

Det var väldigt förvillande (och väldigt roligt) - och värst var det när jag kom ut efteråt och skulle köra hem. Vilken sida av vägen skulle jag köra på? Vad är höger? Märklig känsla.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Maria
4/29/16, 12:58 PM
#10

Att segla kan vara ovant för någon som är ny.

När man drar rorkulten åt höger så svänger båten åt vänster och tvärtom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
4/29/16, 1:07 PM
#11

#9 Det låter väldigt komplicerat. 😃🤦‍♂️ Och bilkörningen sedan, tvärtom eller inte…🤪 Bra övning för hjärnan kan jag tänka mig!

#10 Seglat har jag inte gjort men kört en utombordare. Lite tvärtom där också.

(Nu kom jag att tänka på att backa bil med hästsläp. 🤫Jag lärde mig aldrig, är jag rädd….☺️Eländet svängde ju hela tiden åt fel håll!)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
setfree
12/12/16, 8:39 AM
#14

Att lära mig dansa squardance finns inte med på min "bucketlist" (att göra lista)

Jag gillar inte att göra bort mig inför andra nämligen. 😊

#5 Jag ville åka runt på Irland med bil för några år sedan. Vi flög till Dubblin och tog en hyrbil på flygplatsen. En högerstyrd bil i ett land med vänstertrafik.

Jag hamnade mitt i Dubblin och skulle dessutom hitta rätt. Ja prova gärna någon gång så får ni se att det inte är helt lätt. Jag kom rätt till slut och efter någon timmes körning var det inga som helst problem.  Det svåraste är när man möter en bil oväntat på en liten väg, då drar man automatiskt åt höger vilket är farligt på Irland.

För övrigt är Irland ett vackert land med vänliga männsikor.

Magi-cat
6/10/18, 9:03 AM
#15

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: