Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 1183 ggr
Magi-cat
5/2/16, 8:36 AM

Svårigheter att hitta kan vara tidig Alzheimers

Svårigheter att hitta i en ny omgivning eller att skapa en mental karta över hur man hittar rätt kan vara tidiga tecken på Alzheimers sjukdom - men det behöver inte vara det.

På något sätt verkar i alla fall AS ha att göra med hjärnans orienteringsförmåga.

Forskare vid Washington University in St. Louis undersökte olika försökspersoners förmåga att navigera i en virtuell omgivning. Några av försökspersonerna hade tidiga stadier av AS, några hade preklinisk sjukdom, och så var det en frisk kontrollgrupp.

Den prekliniska (utan symptom) gruppen hade inga svårigheter att lära sig rutten, men hade svårt att göra en mental karta. Men de kunde lära sig och presterade lika bra som kontrollgruppen.

Patienter med AS i tidiga stadier hade svårigheter med båda uppgifterna.

För att hitta tidiga stadier av AS kan alltså navigering vara ett användbart verktyg.

http://health.usnews.com/wellness/articles/2016-04-27/poor-navigation-skills-may-signal-alzheimers-disease?hootPostID=13458b4c3a74835666ad95de3ecf6318


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
10/24/16, 4:44 PM
#2

HM, jag har alltid haft problem med det … 🤔

Magi-cat
10/24/16, 4:48 PM
#3

#2 Samma här. 🙂

Men det är nog ändå skillnad om man alltid har svårt att hitta eller om det uppstår en svårighet på äldre dagar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
10/24/16, 4:56 PM
#4

Ja, låt oss hoppas det 🥵

Upp till toppen
Annons: