Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 1339 ggr
Magi-cat
2016-05-04 11:06

Viktigt framsteg i forskning om ALS!

"Forskare vid Umeå universitet kan med sitt arbete ha kommit ett steg närmare gåtan kring den dödliga nervsjukdomen ALS. Resultaten visar att bildandet av proteinklumpar tycks spela en central roll i sjukdomsutvecklingen, enligt forskarna.

Personer med sjukdomen ALS kan ha en genetisk mutation som gör att proteinet SOD1 veckas fel och klumpar sig i hjärnan och ryggmärgens motoriska nervsystem, skriver forskare vid Umeå universitet i ett pressmeddelande."

"– Förhoppningen är att vi ska kunna hitta metoder att förhindra eller stoppa det dödliga sjukdomsförloppet hos personer som bär på ärftliga anlag för ALS, säger professor Stefan Marklund i pressmeddelandet."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/framsteg-i-forskning-kring-als-1

Verkligen positivt att framsteg görs i forskningen runt den här hemska sjukdomen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2016-05-04 19:48
#1

Det blir nog till gagn för nästa generation sjuka; det dröjer nog 20 år till en fungerande behandling.

Min mor dig i ALS och jag har MS, så nog finns det något ärftligt med i bilden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2016-05-04 19:51
#2

Ja det är gräsliga sjukdomar och det är skönt att läsa att framsteg görs.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2016-05-04 19:56
#3

Jo, men de lär inte få någon effekt förrän några år efter en död. Och i vilket fall som helst kommer de som är yngre i första hand.
Gräsliga sjukdomar, är bara förnamnet.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
2018-02-02 14:07
#4

Nya rön från en studie vid Sahlgrenska akademin.

Det finns en koppling mellan låga blodvärden och låg muskelstyrka i sena tonåren och risken att drabbas av den dödliga nervsjukdomen ALS senare i livet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2018-02-02 21:37
#5

#4 Det var en intressant koppling!

Men som vanligt behövs fler studier. Det verkar som sagt vara en koppling, men vi känner inte till orsaken. 

Det vore förstås bra om man kunde förebygga tidigt..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2018-02-03 13:12
#6

#5 Ja, ibland undrar man hur forskarna egentligen kommer fram till sina slutsatser. Den här verkar dock rätt seriös, men som du säger så behövs fler studier.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: