Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 890 ggr
Magi-cat
5/11/16, 11:54 AM

Hjärnan kan reparera sig själv

Kanske, kanske finns det trots allt en nyckel till att hjärnan kan reparera sig själv:

"Doublecortin-positive cells. Similar to stem cells, they are extremely adaptable and, when extracted from a brain, cultured and then re-injected in a lesioned area of the same brain, they can help repair and rebuild it. "With a little help," Bloch says, "the brain may be able to help itself.""

TED-lektion med neurokirurg Jocelyne Bloch.

https://www.ted.com/talks/jocelyne_bloch_the_brain_may_be_able_to_repair_itself_with_help


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
5/11/16, 11:57 AM
#1

Spännande. Dessa celler stannar alltså kvar och börjar "jobba" på stället? De sprider sig så att säga inte utanför?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[VSK]
5/11/16, 12:02 PM
#2

Tycker jag låter självklart faktiskt. Lika självklart som aktivitet i hjärnan ökar dess intelligens (IQ) om man nyttjar rätt sorts tankeverksamhet. Hjärnan är nästan som en egen levande organism eller nåt sånt 🙂

Kyllan56
5/11/16, 12:13 PM
#3

Mycket intressant!🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Magi-cat
5/13/16, 8:55 AM
#4

Ja, det var en epokgörande upptäckt som kan hjälpa många med skalltrauman, Parkinsons m.m.

Synd bara att de gör försök på apor.😕

Man tar alltså ut celler från hjärnan, odlar och kultiverar dem och finner doublecortin-positiva celler (jag vet ej om det finns ett svenskt namn?) som man märker upp och återför till hjärnan.

Doublecortin-positiva cellerna försvinner inom ett par veckor om de återinplanteras i en frisk hjärna. De verkar inte ha någon uppgift att uträtta där. Men i en skadad hjärna stannar de kvar, utvecklar mogna neuroner och reparerar hjärnan! Mycket intressant.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: