Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Övrigt

Varför du inte kan fånga en fallande sedel

2016-05-16 16:17 #0 av: Magi-cat

Om någon stoppar dig på gatan och säger att du kan vinna en sedel - allt du behöver göra är att fånga den med fingrarna när han släpper den - don't try! Vädrar pengar

Det är nämligen en matematisk omöjlighet att lyckas och i det lilla videoklipper (ca 3 min) förklaras varför. (Sedeln är ca 5 cm för kort, kan jag avslöja...)

De flesta människor har nämligen en reaktionstid på 0,2 sekunder. Det är för kort tid för ögat att hinna se och hjärnan att skicka signaler till musklerna att reagera.

Men ändå. 0.2 sekunder är rätt snabbt...

http://www.sciencealert.com/watch-there-s-a-mathematical-reason-for-why-you-can-t-catch-a-dollar-bill-in-your-fingers

Du kan alltid pröva hemma! SkämtarTummen upp

Hjärta "It has always been easier to destroy than to create." (Spock)

Anmäl
2016-05-16 16:26 #1 av: VSK

Jodå visst går det allt Glad

Jag har provat med vanlig svensk sedel och min reaktion är för slö. 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2016-05-16 18:10 #2 av: Magi-cat

Haha, vissa knep kanske det finns då...Skrattar

Hjärta "It has always been easier to destroy than to create." (Spock)

Anmäl
2016-05-16 18:12 #3 av: VSK

Lyssnar på musik

Glad

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.