Annons:
Etiketterillusionerhallucinationerfelslut
Läst 1509 ggr
Magi-cat
2016-05-17 22:20

Distraktionsblindhet

Distraktionsblindhet har vi säkert alla råkat ut för både en och annan gång.

Fenomenet innebär i korthet att vi inte ser sådant vi inte är uppmärksamma på. Det kan finnas rakt framför näsan på en men uppmärksamheten är fäst på något annat, så vi "ser" det inte.

Det var psykologerna Arien Mack och Irvin Rock upptäckte fenomenet och myntade uttrycket när de studerade förhållandet mellan perception och uppmärksamhet.

I en studie lät de försökspersonerna rikta uppmärksamheten mot en viss fokuspunkt. När ett kors snabbt visades skulle de avgöra om korsarmarna var lika eller olika långa.

Om något mycket iögonenfallande visades i närheten av vad försökspersonerna hade fokus på, märkte de flesta inte det. T.o.m. om de höll uppmärksamheten på ett kors strax bredvid den punkt de tittade på så missade de ett objekt som dök upp rakt framför ögonen på dem!
Det är som att vara blind fast man ser, man är inte uppmärksam på stimulus utan har fokuserad på något annat.

Mack och Rock drog slutsatsen att vi måste vara uppmärksamma på någonting för att uppfatta det medvetet.

källa: "Kort om medvetandet" av Susan Blackmore, Fri Tanke förlag

Det påminner om det berömda fenomenet med studenterna och gorillan samt osäkerheten i vittnesutsagor.

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/56a5d1488e0e743a15000b6a-studenterna-och-gorillan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Hyeonmu
2016-05-17 22:51
#1

Detta får mig nördigt att omedelbart tänka på Cole från "Dragon Age: Asunder" (och "Dragon Age: Inquisition"). Det låter som den funktion i människohjärnan han drar nytta av för att gömma sin existens och kunna vandra runt bland folk men ändå förbli osedd. Och det är lika obehagligt i verkligheten! xD (Jag vill tro att jag uppfattar saker som de är, det faktum att jag (som alla andra) inte lär göra det får mig att känna mig illa till mods.)

Det är även ett fenomen som är såpass vanligt hemma hos oss (vi hittar alltid försvunna saker där vi med andra letat minst tre gånger) att vi kallar det att vi har en poltergeist som gömmer saker. Det känns bättre att låtsasleka än att acceptera hur väldigt dåliga våra hjärnor är på just denna förmåga. ;p Samt att vi sannolikt har för många saker hemma att hålla i blickfånget.

Sabinan
2016-05-20 01:08
#2

Detta med distraktionsblindhet har förvärrats kollosalt mycket för mig sedan jag fick min utmattningsdepression för fyra år sedan.
Häromdagen hade dottern flyttat på en sak i skafferiet ca 1 cm och jag kunde omöjligen hitta den. Tur att jag har familjemedlemmar som kan hitta saker åt mig.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Magi-cat
2017-12-10 21:50
#3

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: