Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 824 ggr
Magi-cat
6/17/16, 6:50 PM

Havsutsikt förbättrar hälsan

Utsikten över vatten är alltid eftertraktad och kanske har den också gynnsam effekt på hälsan, (inte bara på huspriserna), enligt aktuell forskning.

Havsutsikt är t.o.m. bättre för vår mentala hälsa än grönområden. 
Tydligen är det så att vi behöver det naturliga och havsmiljöer betraktas som mer naturliga än grönområden, vilka också inkluderar områden med mänsklig aktivitet, som fotbollsplaner.

Havsutsikt skulle t.o.m. kunna förebygga ångest och depression föreslår man…

http://illvet.se/manniskan/psykologi/havsutsikt-forbattrar-var-mentala-halsa?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_5_17_women_nonabo&utm_content=artikel&cxense_hash=b307fb9e8b74f3452fb66d956f8be7d93f589e1b

Jag vet inte.., Det viktigaste är säkert att finna stillhet och lugn, något man får i en orörd horisont men lika gärna i skogen eller under ett träd. Eller om man bakar in grönt i människors arbetsmiljö.
Det är ändå få förunnat att kunna se havet och jag tror inte fler skyskrapor precis är värt just den utsikten….Man kan säkert uppnå samma sak med rimligare medel.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Agafia
6/18/16, 6:02 PM
#1

Japp i allafall mår jag mycket bättre när jag ser en horisont vid havet , ljuset , Doften av salt och vågorna som kommer in och åker ut igen i jämn takt .

Magi-cat
12/20/16, 11:02 AM
#2

Att känna samhörighet med naturen är en källa till återhämtning, att finna lugn och styrka.

Professorn i palliativ medicin Peter Strang, som jobbat i 30 år med cancersjuka, tar upp bl.a. detta i sin bok: "Så länge vi lever".

Människor i existentiell kris (som vid egen eller anhörigs svåra sjukdom) får idag inte tröst i kyrklig andlighet utan söker sig till naturen. Naturens under med sin växtkraft, oändliga vidder, havet och elementens styrka skänker ett lugn och naturlig samhörighet, en känsla av något större utanför människan.

Det är svårt att studera något så sammansatt som om naturen verkligen ger kraft eller om det är något vi bara säger. Men det verkar faktiskt så, enligt en studie.

Patienter som lades in inför en operation lottades till två grupper . En grupp fick ett rum med vacker utsikt mot naturen. De andra fick ett vanligt sjukhusrum med utsikt mot en vägg.

(Gissa vad som hände?)

Jo, de patienter som fick den vackra utsikten mot naturen hade dragit vinstlotten och behövde mindre smärtstillande medel och fick kortare vårdtid än de andra!

(Tänk - vilken kostnadseffektiv och samtidigt behjärtansvärd åtgärd det vore att ha detta i åtanke när man utformar sjukhusmiljö!)

Så: "Naturupplevelser är en stor meningskälla." (Peter Strang)

källa: Peter Strang: "Så länge vi lever."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
12/21/16, 9:05 AM
#3

Jag minns min mammas vackra rum på hospice. Fönstren gick ända ner till golvet och det var en vacker trädgård utanför.

Tack och lov behövde hon bara stanna i 14 dagar men hon hade det så bra där. Hon fick taktil massage och fick lyssna på valfri musik och så denna fantastiska utsikt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: