Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 878 ggr
Magi-cat
2016-07-20 08:15

15 års hjärnstudier värdelösa?

Hoppsan. 😮Eller något sådant skulle man kunna säga…

Brain scan, iMRI, är en enastående möjlighet som sedan några år i hjärnforskningens historia står till buds för att studera hjärnan "live", medan det händer. Man ser vilka hjärnområden som lyser upp och visar förhöjd aktivitet när t.ex. vissa ord uttalas, bilder visas etc samt vilka områden som kommunicerar.

Entusiasmen har förståeligt nog varit på topp.

Dessvärre har all teknik sina minussidor. Nu kommer uppgifter om en bugg i mjukvaran, varför en del av forskningen inom hjärnaktivitet kan vara "useless".

Det är till att börja med inte själva hjärnan man egentligen tittar på, utan en bild av den, en representation delad i små "voxels" tolkade av ett program. (Det kan nog vara lätt att glömma det.)
När man testat hur bra den här mjukvaran egentligen är, har resultatet inte varit uppmuntrande, tyvärr.

"The bad news here is that one of the bugs the team identified has been in the system for the past 15 years, which explains why so many papers could now be affected."

Buggen korrigerades 2015, men det faktum att den förblivit oupptäckt så länge visar hur viktigt det är att ha verktyg för att utvärdera resultaten. (Och inte låta sig ryckas med i entusiasmen, kanske.)

Det är nu inte bara nattsvart.

"But the good news is we've come a long way, and Eklund points to the fact that fMRI results are now being made freely available online for researchers to use, so they don't have to keep paying for fMRI time to record new results, and our validation technology is finally up to snuff." 

Men frågan som ställs är vad som händer nu med kanske 40 000 studier som baserats på en teknik som inte visar sig hålla…

http://www.sciencealert.com/a-bug-in-fmri-software-could-invalidate-decades-of-brain-research-scientists-discover

Det är lite av en "replication crisis", säger man i artikeln. Förra året försökte man replikera 100 psykologiska studier. Bara hälften av dem bekräftades.
Och så nu detta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
thenameless
2016-07-20 08:29
#1

Bättre sent än aldrig. Men 15år är aldeles för lång tid att ignorera en stor bugg. Tillverkaren borde ju skicka ut patchar regelbundet på programvaran om de nu har ensamrätt som MS tex  som också är fruktansvärt buggig.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Huygens
2016-07-20 23:04
#2

Det här är garanterat avsiktligt för att dölja kunskap.

Magi-cat
2016-07-21 07:12
#3

#2 Det verkar rättare sagt vara för att få reda på mer kunskap.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

thenameless
2016-07-21 10:46
#4

De släppte den iaf. OCh nu får de kasta en massa gammal forskning som helt plötsligt inte stämmer eller e värdelös. Bara att hoppas att det går att komma tillbaka  igen och alla de som blev feldiagnosticerade inte dog förgäves?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Magi-cat
2016-07-21 11:46
#5

#4 Fast att studier gjorts behöver inte betyda att man kommit dithän att patienter fått diagnos i enlighet med dem.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

thenameless
2016-07-21 17:09
#6

#5 De har ju använt kameran på patienter och dragit olika slutsatser som använts i deras vård. Men jag hoppas att du har rätt. Det är ju en bra grej, Jag har själv legat i en sån där datortomograf och fått färgglada bilder av mig själv

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Magi-cat
2016-07-21 17:26
#7

#6 Jag hoppas det inte blir några missförstånd här. 

Vad farhågorna om vad buggen kan ha ställt till gäller studier om hjärnan i arbete, inte datortomografi som diagnosverktyg. Alltså studier om hur hjärnan som sådan arbetar, vilka kopplingar som finns, vilka områden som "lyser upp" när man t.ex. ser en bild. (som vid studier i psykologi.)

"That's massive, because functional magnetic resonance imaging (fMRI) is one of the best tools we have to measure brain activity, and if it’s flawed, it means all those conclusions about what our brains look like during things like exercise,gaminglove, and drug addiction are wrong."

Här om fMRI som alltså används i forskningssammanhang.

Datortomografi är en annan sak.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

thenameless
2016-07-22 00:32
#8

okej, ja du har rätt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Maria
2016-07-22 08:33
#9

Mig veterligen så har aldrig detta "instrument" används i behandlande syfte utan enbart just forskning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
2016-07-22 13:56
#10

Nej inte inom vården utan i forskning. De ville se hur min hjärna funka typ.

Men om jag blandar ihop två olika skanner tekniker? Mycket möjligt?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Magi-cat
2016-07-22 14:17
#11

#10 Läs länkarna i #7 så tror jag det blir klarare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-08-25 21:02
#12

Den här nyheten publicerad i PNAS blev snabbt LiU:s mest spridda artikel någonsin. Det rasslade bara till på sociala medier i hela världen och till det kommer etermedia och tryckta medier.

Forskarna är förstås glada över att deras forskning fått välförtjänt uppmärksamhet, men är samtidigt lite bedrövade över att resultatet misstolkats.

"Vissa nyhetssajter har skrivit "40 000 fMRI-studier är fel", men det är inte vad vi skriver i artikeln. Vi skriver snarare att många studier kan ifrågasättas, eftersom de statistiska metoderna inte alltid fungerar. Att räkna ut hur många studier som verkligen är fel är inte praktiskt möjligt, eftersom original-data från alla studier inte finns kvar eller inte är fritt tillgängliga."

http://liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.689691?l=sv

Alltid intressant att ta del av forskarnas egen version och deras reaktioner.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-01-29 12:31
#13

Från TED, mer om att hjärnan är mer komplicerad än vi trodde och att mycket i det vi lärde kan vara fel. Bara som en eftertanke. Mycket är förstås rätt också.

http://ideas.ted.com/much-of-what-we-know-about-the-brain-may-be-wrong-the-problem-with-fmri/?utm_campaign=social&utm_medium=referral&utm_source=facebook.com&utm_content=ideas-blog&utm_term=science


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: