Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1468 ggr
Magi-cat
8/1/16, 2:16 PM

Pokemon Go och hjärnan

…och där kom de, varningssignalerna om riskerna med Pokemon-spelet vars popularitet slagit knock-out den här sommaren…

Än är det någon som krockar samtidigt som de spelar, än är det några som i ivern blockerar infarten till brandstationen etc….Och rubrikerna frodas…

Nu är det alltså dags för hjärnan. Det är belöningssystemet som löper amok och vi kan bli beroende. Effekterna kan t.o.m. liknas vid vissa droger, varnar hjärnforskare vid Florida Atlantic University.

ur länken:

"– Precis som när det handlar om illusioner, så vet du att de är felaktiga, men en stor del av din hjärna köper dem ändå, säger Barenholtz."

Nej, hjärnan vet inte att det är illusioner, utan reagerar som på riktigt, i det här spelet och vid så många andra tillfällen. Det är inget farligt i sig. Men som med allt annat gäller det ju att leka lagom …

Det positiva är att många kommer ut och rör på sig och att det kan förena gammal som ung i en och samma aktivitet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/1/16, 2:40 PM
#1

Här är hela artikeln i Los Angeles Magazine:

http://www.lamag.com/culturefiles/pokemon-go/

Här står lite mer om hur belöningssystemet triggas och hur spelet erbjuder ett mycket mer belönande alternativ än verkligheten.

Det är visserligen inte något nytt med kopplingen videospel - belöningssystem och farhågorna där omkring. 
I en studie från 1998, publicerad i Nature, fann man att videospelande frisätter må-bra-hormonet Dopamin med en liknande effekt som hos de som använder droger.
I en annan studie, från 2011, finner man att hjärnan hos spelande 14-åringar liknar dem hos vuxna drogberoende.

Skillnaden mellan dessa spel som kräver en skärm och som spelas i hemmiljö eller liknande och Pokemon Go är att i det senare flyttas spelvärlden verkligen ut i verkligheten. Forskare antar då att stimulans och risken för beroende ökar. Hjärnan får (ännu) svårare att skilja på fejk och verklighet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/1/16, 2:41 PM
#2

Hur är det? Har ni "fallit" för spelet ännu? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

greenseng
8/1/16, 3:01 PM
#3

  Som tur är har jag androidversion 4.2.2. Det behövs 4.4 för att spela Pokemon. Och jag vet inte om det går att uppgradera versionen.

Annars hade jag säkert varit "fast". 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Magi-cat
8/1/16, 3:44 PM
#4

🥵

Med min 4 år gamla Nokia är det inte ens att tänka på…😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

greenseng
8/1/16, 5:23 PM
#5

#4

😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

[NeferNefer]
8/1/16, 7:47 PM
#6

Jag har en på tok för enkel mobil för att spela såna spel på - och det är med flit jag har den mobilen 🤓Men jag känner folk som spelar Pokemon Go och det verkar vara ett roligt spel 👍

Annons:
Agafia
8/1/16, 11:46 PM
#7

Min vännina på 65 år är helt såld på spelet , när vi är ute och går är hon helt inne i det . Lite trist att hon är så frånvarande då 😉

[NeferNefer]
8/2/16, 3:24 AM
#8

Ah … spelet är inte alltid så socialt, med andra ord. Så synd att det ska bli så.

Magi-cat
8/2/16, 7:56 AM
#9

Men det kan nog vara socialt också…Jag vet andra som har barn runt tio-årsåldern och de har jättekul tillsammans hela familjen när de är ute och letar figurer….😃

Och så kommer man ut mer och träffar andra. både entusiaster och "vanligt folk"…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/2/16, 8:04 AM
#10

Ja, såna berättelser har jag också hört och det gläder mig mycket 👍

Wony
8/12/16, 8:05 AM
#11

Jag spelar, men känner inte att det är mer beroendeframkallande än i princip vilket annat spel som helst, faktiskt. För mig är det ett sätt att motiveras till motion, att ta mina dagliga promenader och inte bara lata mig. Samt att det blir ett diskussionsämne bland vänner.

Loris M
8/13/16, 9:43 AM
#12

Jag spelar inte men mina barn. Eftersom jag inte vill att de ska gå runt själva följer jag med på äventyr. Det tycker jag är jättekul! 📱

Jag har aldrig varit så mycket för spel, men själva idén med det här spelet gillar jag verkligen. Vi är ute och rör oss varje dag (istället att de sitter hemma vid sina skärmar), får motion och dessutom får vi se hela staden på ett sätt som vi tidigare inte sett. Vi har bott i vår stad i drygt 15 år men bara igår (under en tvåtimmars lång promenad och jakt) såg vi platser som vi aldrig uppmärksammat. Ni vet, platser som man gått förbi tusentals gånger men ändå inte sett dem. Det var också kul att så många andra var ute på samma uppdrag. Många unga kom i grupper, men även lite äldre två och två. Några stannade till "pokestops" och pratade och diskuterade spelet men även platser de stod vid. Det skadar verkligen inte att lära känna sin omgivning.

Det här som tas upp i artiklarna med risken för beroende o.s.v….. i det här spelet är det minimal risk att bli beroende skulle jag påstå, om man jämför med andra spel. Man kan spela bara utomhus och man måste gå hela tiden. Hur många klarar av att gå en hel dag eller flera timmar i sträck? Och skulle de göra det så är det inte farligare än med andra spel men bra mycket hälsosammare. Vi är ute oftast i ca två timmar och jag ser det här som ett underbart sätt att reglera spelandet. Nu behöver inte jag göra det (som när vi är hemma). Samtidigt får vi mycket tid tillsammans, umgås, diskuterar och pratar om andra saker också.

Magi-cat
8/13/16, 3:32 PM
#13

#12 Det låter så himla kul! 🌺

Jag geocachar ju själv och även då får man se platser man aldrig sett annars och det är kul med det lite "hemliga".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
8/14/16, 8:35 PM
#14

Ny  begrepp: "Pokemonskador" 😮

"Nu märker även försäkringsbolagen av den nya speltrenden, genom att ovanligt många mobilskador anmälts sedan spelet lanserades."

http://www.corren.se/nyheter/norrkoping/manga-pokemonskador-hos-forsakringsbolagen-om4245652.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/16/16, 7:31 AM
#15

Pokémon-mysteriet växer. En kvinna i Texas stickade små Pokémon figurer och lämnade vid Pokestops till andra spelare. Fint gest! 

"If you live in Texas and you like Pokémon Go then you might be in for a nice surprise the next time you visit your local PokeStop, because somebody is crocheting tiny Pokémon characters and leaving them for trainers to find while out trying to catch ’em all.

The “self taught and generally crafty person” behind them is a mum of two who goes by the name of Knotty Nicole. "

http://www.boredpanda.com/crochet-pokemon-go-nicholes-nerdy-knots/

Igår läste jag en artikel i Skolvärlden om Pokémon verkligen borde användas i undervisningen, samt att det skapar lärarstress:

"Artiklar om lärare som använder appar och spel och sociala medier i undervisningen är vanliga. Men har Pokémon Go något att göra i skolan?

– Jag ska inte säga att spel inte ska förekomma i undervisningen, för det finns lärare som hittar bra sätt och som har örnkoll på vad som ska läras. Men jag tycker och tror att de bör ha en begränsad roll. Det finns annat vi kan arbeta med för att vara elevnära, utan att bygga lektionerna runt elevernas intressen."

http://skolvarlden.se/artiklar/pokemon-go-skapar-lararstress

Magi-cat
8/16/16, 7:43 AM
#16

#15 Så gulligt med virkade Pokemons! 😍

Däremot tror jag inte på att plocka in dem i undervisningen, annat än i så fall som korta inslag. 

"Det handlar om att skapa förtroendefulla relationer där utvecklingen blir rolig för utvecklingens skull, och har inte ett smack att göra med elevens intressen."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/28/16, 9:40 PM
#17

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: