Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1594 ggr
Magi-cat
2016-08-05 08:55

Seg i hjärnan efter semestern?

Visst kan det ibland kännas trögt första dagen på jobbet efter semestern, men så pass illa att IQ sjunkit med 20 poäng? 
Det hävdar i alla fall tysk forskning. Två veckor av livets lata dagar vid poolen och IQ sjunker som en sten. Poff.☀️🌊
Det skulle bero på att hjärnan får syrebrist av för lite motion och utmaningar. (Undrar om det inte kan vara beroende på lite annat också, vad man stoppar i sig t.ex.)

Men hav tröst, snart är allt som vanligt igen…😎

Läst i Illustrerad Vetenskap 2016: 12


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
morten.dynamite
2016-08-05 13:38
#1

Stämde på mig, var en vandrande zombie på jobbet den dagen.

Loris M
2016-08-05 13:45
#2

Åh vad jag skrattade när jag såg den här tråden. Den verkar ha skrivits till/om mig. 😂Jag kan intyga att tyska forskare har rätt i mitt fall i alla fall. Har precis kommit tillbaka efter tre veckors utlandssemester och har inte gjort annat än latat mig, badat, solat, shoppat, ätit god (och ofta onyttig) mat…. Hjärnan har fått noll stimulans om jag ska vara riktigt ärlig. Förutom att jag läst en skönlitterär bok har jag inte gjort så mycket mer när det gäller intellektuellt arbete. 😊

Det var riktigt skönt att inte läsa eller titta på nyheter,  att inte ha koll på veckodagar eller hur mycket klockan var. Men när jag nu kommit tillbaka och försökt läsa på iFokus, märkte jag att även det gick trögt när det kommer till förståelse. 

Tror också på att det är en kombination av olika faktorer som spelar in men mest är det för att hjärnan får för lite stimulans. Precis som vi kan träna upp hjärnan och förbättra IQ på väldigt kort tid, kan vi också göra tvärtom om hjärnan blir understimulerad.

Magi-cat
2016-08-05 20:32
#3

😃

(Jag har också haft semester. Men jag kom i alla fall ihåg alla lösenord när jag kom tillbaka. 🥵Den här gången…)

Å andra sidan mår hjärnan bra av att vila och ombyte är också en sorts stimulans, så…Kanske är det lite frågan om vilka saker man testar.

Att inte röra sig alls under semestern är förstås inte bra för hjärnan. (heller) Men många rör faktiskt på sig mer under semestern, vandrar och cyklar. Det måste ju vara bättre än att sitta still vid jobbdatorn.

Och så tänkte jag på: om poolsemestern innebär ett ansenligt intag av starka drycker är det klart hjärnan degar ihop….Så det finns många parametrar.

På det hela taget är det ändå positivt med semester….☀️🌺🌊 Om den är frivillig och inte för lång…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-07-12 12:36
#4

Dags igen för semester! 😃

(Min hjänra häslar att den ä' piggrae änn på lägne. 😇☀️😃

Så - ha en skön semester allihop!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-07-27 07:23
#5

Trodde jag skulle vara mer alert, men nog är det rostigt i gängorna och tnagneterna gör inte som jag vill.🤦‍♂️😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-07-27 13:35
#6

Det är rätt så obehagligt kan jag tycka hur trög man blir direkt efter semestern. Jag brukar inte underhålla hjärnan direkt (som jag skrivit ovan för ett år sedan 😃), i bästa fall läser jag kanske skönlitterära böcker men i övrigt undviker nyheter, TV, politik …. när jag ska "tillbaka till verkligheten" och läsa texter jag brukar läsa blir det som att mötas av ett främmande språk. Som tur är brukar det inte dröja längre än ett par dagar så är jag tillbaka på banan igen.

Annons:
setfree
2017-08-06 11:17
#7

#0 Men ni tränar väl hårt under semestern? Man har ju tid och inte är det för varmt den här sommaren. 🙂

Om man reser till ett nytt land och får kämpa lite med språkförbistring och ny miljö så får man lite mentala utmaningar på köpet.

Men det är klart att man kan tappa fart och IQ under semestern.

Magi-cat
2018-07-14 07:50
#8

Godmorgon, första dagen efter årets semester!

Lite trögtrött blir man allt, resande och framför allt värme gör inte saken bättre…

Hoppas ni alla haft/har en skön semester! Det är bra med omväxling för hjärnan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2019-06-30 10:18
#9

Semestertider igen och jag kom att tänka på den här tråden. Jag har semester fr.o.m. i morgon men märkte att hjärnan ställde in sig på semester redan under de senaste två veckor så det var lite kämpigt att får klart det sista innan semestern. 

Min hjärngympa under semestern (för att inte bli så där" semester-trög") är att jag får semestra i ett land där jag blir tvungen att kommunicera på engelska (vilket jag inte är så van vid). Och så läsa böcker får jag göra.

Magi-cat
2019-06-30 11:07
#10

Perfekt, Loris! Jag är säker på att hjärnan tycker om den där semestern 🤗😊☀️⛱ Min hjärna säger att den känner sig lite piggare just nu, när den får titta på vackra vyer, vatten, horisonter, fiskmåsar och en och annan havsörn. Sedan får vi se. Att byta språk lite är säkert värdefullt. Själv vågar jag inte ge mig in på finskan. 😄 Ha det så jättebra Loris och allihop, ha det gott och njut! 🍀☀️🍓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2019-06-30 11:37
#11

Tack detsamma! 🤗 Njut av vackra vyer och närheten till sjö/hav! Det är välgörande. 🌺

Soligajag1
2019-07-01 16:58
#12

Hejsan !!  

Visst gör semestern att man "lägger av" , softar , läser och myser . Men jag hade ingen semester förra året .  Jobbade på . I år har jag vart ledig , gått på kurs , hälsocenter , sökt arbete . Fick nytt jobb den 25 Juni så jag kommer att jobba Juli , augusti .  Så  några dagar då o då är jag ledig .  Får väl ta semester en vecka sen i höst. 🙂

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: