Vetenskap; forskning; teorier

Om du är jättesmart så kan du tacka din mamma!

2016-09-15 13:31 #0 av: Loris M

Om du är mamma och har ett begåvat barn så kan du ge dig själv en klapp på axeln. Glad

"Ny forskning hävdar nämligen att generna som har med intelligens att göra ärvs från mamman – och inte från båda föräldrarna som man tidigare trott.Tesen presenteras i Psychology Spot, där studieförfattarna konstaterar att gener uppträder annorlunda beroende vilken förälder de kommer ifrån – och att de på så sätt kan lokaliseras och avslöja huruvida de är aktiva eller inte." Intressant nog fungerar några av de berörda generna bara om de kommer från mamman. Om samma gen har ärvts från pappan så blir den inaktiverad. Uppenbarligen fungerar andra gener åt andra hållet, att de bara aktiveras om de ärvs från pappan”, skriver man i studien. /.../

Samtidigt poängterar man att ungefär 40-60 procent av intelligensen är ärftlig – och att resterande del avgörs av miljön som barnet växer upp i, i vilken utsträckning hjärnan stimuleras och av barnets personliga karaktär."

http://www.newsner.com/ny-forskning-barn-arver-sin-intelligens-fran-mammorna/om/vetenskap-2

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-09-15 13:48 #1 av: tlover

Vad bra, jag har lägre IQ än min man och enligt forskning så är personer med hög IQ mer olycklig än de med låg och jag ser hellre att min dotter är lycklig än smart.

Men då har jag ändå över medel så det kanske inte är så bra Funderar

Är du sugen på en kopp te? Besök te ifokus, min blogg eller min tebutik
Glöm inte att följa mig på facebook och instagram!
Hur är du som tedrickare? delta i undersökningen

Anmäl
2016-09-15 13:57 #2 av: Staffan

"Tesen presenteras i Psychology Spot"...

Inget annat än gissningar alltså... ;)

// Staffan

Anmäl
2016-09-15 14:00 #3 av: Loris M

#1 Ibland kan det vara svårt att få ihop olika forskningsrön som fokuserar på samma sak men olika aspekter. Men som alltid, den sociala omgivningen och vilken uppmuntran och stimulans barnet/personen får, spelar en stor roll (hur stor är omtvistat). Så är det även i det här fallet, både när det gäller intelligens och lycka. Det sitter inte så mycket i generna. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-09-15 14:10 #4 av: Loris M

#2 Som verkar bygga på forskning:

Sources:
Luby, J. L. et. Al. (2012) Maternal support in early childhood predicts larger hippocampal volumes at school age. Journal of Proceedings of the National Academy of Sciences; 109(8): 2854–2859.
Der, G. et. Al. (2006) Effect of breast feeding on intelligence in children: prospective study, sibling pairs analysis, and meta-analysis. BMJ; 333(7575): 945.
Keverne, E. B.; Surani, M. A. et. Al. (2004) Coadaptation in mother and infant regulated by a paternally expressed imprinted gene. Proc Biol Sci.; 271(1545): 1303–1309.
Zechner, U. et. Al. (2001) A high density of X-linked genes for general cognitive ability: a run-away process shaping human evolution? Trends Genet; 17(12): 697-701.
Gécz, J. & Mulley, J. (2000) Genes for Cognitive Function: Developments on the X. Genome Res; 10: 157-163.
Vines, G. (1997) Mamá, gracias por la inteligencia. El Mundo; 253. 
Keverne, E. B.; Surani, M. A. et. Al. (1996) Genomic imprinting and the differential roles of parental genomes in brain development. Brain Res Dev Brain Res; 92(1): 91-100.
Keverne, E. B. et. Al. (1996) Primate brain evolution, genetic and functional considerations. Proc. R. Soc. Lond. (Biol); 264: 1-8.
Allen, N. D. et. Al. (1995) Distribution of parthenogenetic cells in the mouse brain and their influence on brain development and behavior. Proc Natl Acad Sci U S A. ; 92(23): 10782–10786.
Surani, M. A.; S. C. Barton & M. L. Norris. (1984) Development of reconstituted mouse eggs suggests imprinting of the genome during gametogenesis. Nature; 308: 548–550.
McGrath, J. & Solter, D. (1984) Completion of mouse embryogenesis requires both the maternal and paternal genomes. Cell; 37(1): 179-183.
Barton, S. C.; Surani, M. A. & Norris, M. L. (1984) Role of paternal and maternal genomes in mouse development. Nature; 311:374-376.
Matas, L.; Arend, R. A. & Sroufe, L. A. (1978) Continuity of adaptation in the second year The relationship between quahty of attachment and later competence. Child Development; 49: 547-556.
Lehrke R. (1972) A theory of X-linkage of major intellectual traits. Am J Ment Defic; 76: 611-619.

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-09-15 14:26 #5 av: Staffan

#4

Jag skojade bara, det kan säkert ligga något i det.

// Staffan

Anmäl
2016-09-15 14:28 #6 av: Magi-cat

#0 Om du är mamma och har ett begåvat barn så kan du ge dig själv en klapp på axeln. Glad

Skrattar

Tack för tråden, Loris! Blomma

Hjärta"Imagination will often carry us to worlds that never were. But without it we go nowhere."Carl Sagan

Anmäl