Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande

Kärleksbrevet från den Alzheimersjuke vann pris

2016-09-26 08:00 #0 av: Magi-cat

Tyvärr är det inget äkta brev från en Alzheimersjuk man till sin hustru, utan en som iklätt sig rollen av hur  det skulle kännas att insjukna i Alzheimer och allt mer gå emellan världarna av de klara stunderna och dimmorna där man inte kan skilja på badrummet och köket och inte kommer ihåg barnbarnens namn...

Brevet är ändå så berörande att det vann pris i en litteraturtävling.

Läs brevet här:

http://uppskattat.se/inte-undra-pa-att-karleksbrevet-fran-den-alzheimersjuke-maken-har-vunnit-litteraturpris/

Hjärta ”Varje äng är på vårkanten en ännu oskriven fantasyroman.” (G. Greider)

Anmäl
2016-09-26 08:06 #1 av: Magi-cat

Det sägs ofta att Alzheimer är de anhörigas sjukdom och visst måste det vara fruktansvärt att se livskamraten försvinna in i dimmorna med all oro och maktlöshet det innebär.

Men glöm inte den sjuke själv som i alla fall i början av sjukdomen har insikt om vad som är på gång. Skammen (ja, faktiskt), oron för att göra fel, osäkerheten om det är rätt (även fast det är det) och hela livet som liksom bara rinner ut mellan fingrarna. 

Anmäl
2016-09-26 08:19 #2 av: Maria

Jättefint skrivet.

Det är förstås där emellan "sömn och vakenhet" om man nu kan uttrycka sig så som den sjuke mår sämst. När insikten fortfarande glimrar till emellanåt.

En långt gången sjuk människa mår i de bästa fall bättre.

/Maria

Anmäl
2016-09-26 08:46 #3 av: Magi-cat

Ja, speciellt som man nu vet att de första tecknen kommer väldigt tidigt, kanske årtionden i förväg innan det är en fullt utvecklad sjukdom. 
Tänk - insikten när den drabbade förstår och vet att det bara finns en väg, mot dimmorna.

Det kan säkert vara skonsamt att inte förstå, inte inse. Men ibland tror jag de förstår mer än vi tror, fast de inte kan ge uttryck för det.

Klokt att skriva brev i förväg. Det kanske man skulle göra. Eller dagbok,

Anmäl
2016-09-26 08:51 #4 av: Maria

Jag arbetade en period granne med minnesmottagningen och jag vet hur ledsamt det kändes när man såg dessa relativt unga personer i väntrummet när man passerade.

Jag själv slapp göra min minnesutredning där eftersom jag var så nära, så jag fick göra den på ett annat ställe tack och lov.

/Maria

Anmäl
2016-09-26 08:54 #5 av: Magi-cat

#4 Blomma

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.