Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 1308 ggr
Magi-cat
2016-09-26 08:00

Kärleksbrevet från den Alzheimersjuke vann pris

Tyvärr är det inget äkta brev från en Alzheimersjuk man till sin hustru, utan en som iklätt sig rollen av hur  det skulle kännas att insjukna i Alzheimer och allt mer gå emellan världarna av de klara stunderna och dimmorna där man inte kan skilja på badrummet och köket och inte kommer ihåg barnbarnens namn…

Brevet är ändå så berörande att det vann pris i en litteraturtävling.

Läs brevet här:

http://uppskattat.se/inte-undra-pa-att-karleksbrevet-fran-den-alzheimersjuke-maken-har-vunnit-litteraturpris/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-09-26 08:06
#1

Det sägs ofta att Alzheimer är de anhörigas sjukdom och visst måste det vara fruktansvärt att se livskamraten försvinna in i dimmorna med all oro och maktlöshet det innebär.

Men glöm inte den sjuke själv som i alla fall i början av sjukdomen har insikt om vad som är på gång. Skammen (ja, faktiskt), oron för att göra fel, osäkerheten om det är rätt (även fast det är det) och hela livet som liksom bara rinner ut mellan fingrarna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-09-26 08:19
#2

Jättefint skrivet.

Det är förstås där emellan "sömn och vakenhet" om man nu kan uttrycka sig så som den sjuke mår sämst. När insikten fortfarande glimrar till emellanåt.

En långt gången sjuk människa mår i de bästa fall bättre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-09-26 08:46
#3

Ja, speciellt som man nu vet att de första tecknen kommer väldigt tidigt, kanske årtionden i förväg innan det är en fullt utvecklad sjukdom. 
Tänk - insikten när den drabbade förstår och vet att det bara finns en väg, mot dimmorna.

Det kan säkert vara skonsamt att inte förstå, inte inse. Men ibland tror jag de förstår mer än vi tror, fast de inte kan ge uttryck för det.

Klokt att skriva brev i förväg. Det kanske man skulle göra. Eller dagbok,


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-09-26 08:51
#4

Jag arbetade en period granne med minnesmottagningen och jag vet hur ledsamt det kändes när man såg dessa relativt unga personer i väntrummet när man passerade.

Jag själv slapp göra min minnesutredning där eftersom jag var så nära, så jag fick göra den på ett annat ställe tack och lov.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-09-26 08:54
#5

#4 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: