Annons:
Etikettersömndrömmaravslappningmeditation
Läst 7625 ggr
Magi-cat
9/28/16, 10:04 PM

Exploding head syndrome

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett svenskt namn på det här fenomenet skulle kunna vara det något otympliga "exploderande huvud syndrom".

EHS är ett fenomen som ofta upplevs som väldigt obehagligt, då den drabbade väcks ur sömnen av ett starkt och skarpt ljud som av en explosion inuti huvudet. 

" Ljudet beskrivs bland annat som en explosion, vågor mot en klippvägg, starka oljud, ett tvärt skrik, ringande ljud eller en elektrisk sprakande överladdning." (1)

Ibland kan man se starka färger eller mönster och känna som att det är svårt att andas. EHS anses inte skadligt eller bero på något medicinskt problem utan är en ren sömnstörning.

Vanligtvis kommer fenomenet efter 1-2 timmars sömn, men kan tydligen även förekomma i vaket tillstånd. En del får upprepade EHS, andra får det aldrig eller bara någon enstaka gång.

Orsaken är inte klarlagd, men man tror att precis som musklerna kan rycka till så kan neuroner avfyras och ge upphov till blixtar eller oljud beroende på var i hjärnan detta sker.

"På senare tid har man även sett att symtomen har en högre prevalens hos personer som abrupt slutat ta SSRI-preparat eller Bensodiazepiner." (1)

1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Exploding_head_syndrome

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
9/29/16, 8:10 AM
#1

Har ni varit med om det någon gång?

Jag tror jag har det en gång när jag drömde en lång dröm om att kemisalen exploderade efter ett lite misslyckat experiment. Jag vaknade plötsligt av explosionen….Lite läskigt, faktiskt. Men intressant hur drömmen vävde in den här neuronavfyrningen till en berättelse. Om det är så, så märkte drömcentralen att något var på gång.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
9/29/16, 10:00 AM
#2

Jag har också varit med om det en gång. 

Det small något enormt. Jag sprang upp och var övertygad om att något hänt ute men allt var tyst och stilla och katterna tittade förvånat och nyvaket på mig och då fattade jag att det bara varit i min skalle så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
9/29/16, 10:06 AM
#3

#2 Om inte katterna reagerar så förstår man…🙂🐱Då är det lugnt. 😃

Kände du till fenomenet så du förstod vad det var?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
9/29/16, 10:14 AM
#4

#3 Nej då kände jag inte till det utan reagerade mest med att det var märkligt. Samma sak som första gången med Sömnparalys. Också en obehaglig känsla.

Detta var före internets tid annars hade jag förmodligen googlat på en gång😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
9/29/16, 6:11 PM
#5

Det har hänt mig många gånger. Senast förra fredagsnatten när jag sov på kolonin. Det small väldig ljudligt som någon drämde igen en dörr precis bredvid.
😮

En gång vaknade jag av en högljudd morsesignal. det var bokstaven "U". 
Kort, kort och lång.  ▬ ▬ ▬▬▬

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: