Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 1937 ggr
Magi-cat
2016-10-16 09:13

Mobilen krymper hjärnan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjärnan förändras - alltid - beroende av hur vi använder den. Därför är det egentligen inte alls förvånande att den förändras av att vi numera är mer eller mindre ständigt uppkopplade, till mobil, dator eller surfplatta. 
Var tredje tvååring använder internet och bara tre % av befolkningen saknar mobiltelefon.

Förändringarna består i att vissa områden i hjärnan faktiskt minskar i volym, enligt en del studier.

Tidigare har man sett att långvarig stress resulterar i liknande förändringar, men riktigt hur mobilanvändningen kommer in här vet man inte.

Men det finns ändå ingen anledning till oro, säger Sara Bengtsson, hjärnforskare vid Karolinska institutet.

"– Vi ser att volymen minskar, men vi vet inte vad det beror på. En förändring i hjärnan skulle även kunna tyda på en positiv effektivisering, säger Sara Bengtsson." 

Det positiva skulle bestå i att vi slipper komma ihåg portkoder och en massa andra detaljfakta medan vi kan frigöra hjärnkapacitet till annat. Om det är positivt eller negativt vill man ännu inte säga något om.

Men jag undrar, krympande hjärnvolym som ett utslag av stress anses vara mindre bra. Varför skulle samma fenomen beroende på omfattande mobilanvändning vara av godo? För att man är rädd att verka teknikfientlig?

En hypotes som framförs och som verkar trolig är att hjärnan vänjer sig vid internet som minne. Man behöver inte lägga på minnet eller leta fram ur minnet vad Malis huvudstad heter eller vad B12-vitamin är bra för, det går snabbt att leta fram i externminnet mobilen.
Studier har visat att det vi inte aktivt försöker komma ihåg tenderar vi att glömma snabbare. Det är nu ingen katastrof, om vi kommer ihåg hur vi snabbt ska leta fram det igen…

Men om vi lägger allt mer i "behöver-inte-komma-ihåg"-facket får vi svårare att lära nytt eftersom vi inte har de pusselbitar vi skulle haft nytta av vid inlärningen och nya idéer får svårare att formas. 

En annan känd negativ faktor är att mobiltelefoners blå ljus stör nattsömnen. Det blå ljuset minskar kroppens halt av Melatonin som ska göra oss sömniga. Och dålig sömn krymper hjärnan.

Källa och läs mer:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hjarnan-forandras-av-mobilen?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[broderbob]
2018-03-24 15:47
#3

Då vet jag att försiktighet gäller när jag skall uppdatera min mobil Nokia 2730 som lanserades i Oktober 2009 (var tvungen att hitta den på nätet, det var så längesedan som jag köpte den, Clas Ohlson visste inte om de hade några sådan laddare till den telefonen kvar utan frågade om jag inte skulle köpa en ny istället). Nåväl, min fungerar fortfarande, skall bara ringa med den och jag vet inte om jag behöver oroa mig så mycket som de här nya med alla nyheter, här är jag inte uppkopplad mot nätet hela tiden, det är ingen smart phone, skärmen är väldigt liten, så jag tror risken är mindre att använda denna som jag har istället för dessa moderna - fast det är min egen teori

Hälsningar

Bobby

Huygens
2018-03-24 16:22
#4

Hälsomyndigheten i Kalifornien varnar för mer kring mobilanvändandet. (tråd)

Manualen till iPhone anger att mobilen ska hållas 5/8-dels tum från huvudet. Om någon får hjärntumör kan företaget alltid spekulera i att användaren inte följt instruktionerna och på så sätt svära sej fri vid en skadeståndsrättegång.

[broderbob]
2018-03-24 17:31
#5

Det övertygar mig mer och mer om att inte uppdatera min gamla mot någon ny än på ett tag

Upp till toppen
Annons: