Annons:
Etikettinlärning
Läst 6200 ggr
Magi-cat
2016-10-22 08:27

"Barns hjärnor kan påverkas med rätt träning"

Torkel Klingbergs senaste bok "Hjärna, gener och jävlar anamma" verkar väldigt intressant!

"– Ett barn ska inte tänka att ”jag är dålig på matte”. I stället ska man se på sin matematikförmåga som något förändringsbart som bara handlar om att ge det mer tid. Att säga till ett barn att ”du är svag” skickar signaler om att det är något som inte går att påverka.

Det är först under de senaste åren som man har sett hur viktigt det är att få barnen själva att tro på förändring, och få dem att förstå hur påverkningsbar deras hjärna är. Forskarna kallar det även för ”flexible mindset”, eller ”dynamisk inställning” på svenska."

Det låter så självklart när man vet hur anpassningsbar hjärnan är och vi får hoppas den här hjärnkunskapen ger avtryck i undervisningen.

"– Informationen ska vara blandad och innehålla både positiv och negativ återkoppling. Det ska inte vara en välmenande kravlöshet som kan vara dålig i det långa loppet."

Det var lite intressant att bara (kravlös) uppmuntran kan leda till att barnen ger upp inför större utmaningar. 

Intressant är också kopplingen mellan och resonemanget runt gener och miljö. Sista ordet lär väl inte vara sagt i den frågan den här gången heller, men båda måste tas i beaktande när undervisningen utformas.

"I boken bollar Torkel med idén att man i framtiden kan komma att gentesta barn för att veta vilka som kan behöva mer tid."

Spontant gillar jag inte idén och tror att det dels inte behövs och att det kan vara negativt att så tidigt testa barn och på det sättet stoppa in dem i en fålla. 

http://www.dn.se/insidan/barns-hjarnor-kan-paverkas-med-ratt-traning/

Jag har inte läst boken ännu, men har beställt den. Torkel Klingbergs böcker är alltid väldigt trevliga och intressanta att läsa.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2016-10-22 11:59
#1

Hjärnforskningen håller redan på att få fäste i undervisningen, men det är fortfarande väldigt nytt. Pedagogisk forskning fokuserar väldigt mycket på sociala faktorer och kontexten (vilket jag tycker är bra) men det har under de senaste åren växt fram en ny disciplin som kallas för MBE (Mind, brain and education) som är transdisciplinär, d.v.s. att fler vetenskaper involveras, som ex. pedagogik, lingvistik, neurovetenskap….. Det görs en hel del s.k. interventionsstudier redan med förskolebarn. Syftet är att effektivisera undervisningen genom att använda sig av de kunskaper som finns om hjärnan, men också att få kunskap om vilka effekter de olika lärandestrategier som lärare använder har på elevers/barnens lärande, minne m.m. 

Jag tycker att det är bra att forskare från olika discipliner samarbetar och använder olika teorier och metoder, eftersom lärande är ju en väldigt komplex process. Men samtidigt känner jag en viss oro att dessa läkare, psykologer m.fl. som fortfarande har mycket högre status än lärare tar över och att de pedagogiska forskares röster inte lyfts fram så tydligt. Det får inte bli en manisk träning av barnen för att effektivisera undervisningen utan att ta hänsyn till allt annat runt omkring barnen. Som deras förutsättningar, egenskaper, hemmiljön, mående….

Det här med MBE utvecklades ursprungligen av Kurt Fischer från Harvard som även startade en vetenskaplig tidskrift med samma namn (Mind, brain and education) och där de publicerar enbart sådan tvärvetenskaplig forskning. 

http://mbb.harvard.edu/people/kurt-fischer

Loris M
2016-10-22 12:06
#2

En väldigt känd och erkänd forskoleforskare från Stockholms universitet, Hilevi Lenz Taguchi, fick nyligen väldigt mycket pengar från Vetenskapsrådet för att under en fyraårsperiod bedriva en sådan forskning (som är ytterst ovanlig i förskolan än så länge) och se vilken inverkan de pedagogiska strategier som används av förskollärare, har på barnen uppmärksamhet, språk och socioemotionell utveckling och lärande. 

http://www.buv.su.se/hjarnvagar/om-projektet/hj%C3%A4rnv%C3%A4gar-f%C3%B6rst%C3%A4rkning-av-f%C3%B6rskolebarns-uppm%C3%A4rksamhets-spr%C3%A5k-och-kommunikationsf%C3%B6rm%C3%A5gor-1.271010

Loris M
2016-10-22 12:12
#3

Ang. Klingberg, han har fått kritik på att han kommersialiserar sin forskning. (artikeln är från 2013, har inte orkat leta efter nyare)

"I våras publiceras en amerikansk artikel som ifrågasatte det amerikanska företaget Cogmeds marknadsföring i USA. Cogmed startades av Torkel Klingberg 2009 för att utveckla och sälja träningsprogram för hjärnans arbetsminne, som bygger på hans forskningsresultat. Enligt artikeln kommersialiserar företaget kunskapen om hjärnan och framförallt att det faktum att arbetsminnet går att träna upp. Skribentens spår var att det blir en hets kring träning för alla barn. Han intervjuade Torkel Klingberg som bekräftade att det ännu inte finns tillräckligt med data som visar på träningens effekter specifikt på skolarbete.

– Men det finns numera mycket forskning och ett konsensus om att arbetsminnet kan tränas upp och att detta leder till förbättringar också av uppmärksamheten. Exempelvis får barn en bättre förmåga att komma ihåg instruktioner och vad de ska göra härnäst. Detta är den viktiga milstolpen som motsäger den tidigare uppfattningen om att arbetsminnet är konstant. Sedan får vidare forskning utröna om det finns ytterligare effekter att uppnå, förutom på arbetsminne och uppmärksamhet, inom matematik, läsning eller annat.

– Visst är jag medskyldig till kommersialiseringen av så kallad hjärnträning, men som hjälp för barn med nedsatt arbetsminne och koncentrationsförmåga. Jag tycker det vore synd att ta bort den möjligheten för de barnen därför att detta eventuellt kan stressa andra barn."

http://www.skolporten.se/nyheter/sa-vill-hjarnforskaren-torkel-klingberg-forandra-skolan/

Magi-cat
2016-10-22 18:25
#4

Tack Loris!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: