Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 963 ggr
Magi-cat
10/24/16, 6:00 PM

7 tidiga tecken på Alzheimers sjukdom

Alzheimers sjukdom leder förstås till minnesproblem och svårigheter att hitta. Men innan dess finns det även andra tecken som kan visa på en sjukdomsutveckling. Men obs. att alla punkter som tas upp i länken inte behöver visa på begynnande AS, liksom att inte alla behöver visa sig för att det kan vara en AS i begynnande. Man har här fäst sig vid "förvånande" tidiga tecken. Jag förmodar att man menar att det är tecken man kanske inte alltid tänker på kan innebära sjukdom.

1. Stjäla eller göra andra saker utanför lagen!
Det är alltid något att undersöka närmare, men tyder ofta på FTD, FrontoTemporallobs-demens.
De drabbade kan ha svårt att fatta bra beslut och kan då inte skilja mellan rätt och fel, det som för en frisk person är en självklarhet.
(Börjar någon verkligen begå brottsliga handlingar misstänker jag nog att det inte är ett tidigt tecken. Men det kan vara bra att känna till att äldre personer som utför märkliga handlingar helt enkelt kan vara sjuka och inte bara oansvariga.)

2. Att falla ofta. I en studie över 125 äldre vuxna fann man en korrelation mellan fallfrekvens och början av Alzheimers.

3. Att inte komma ihåg kända föremåls funktion. Det klassiska exemplet: Att aldrig komma ihåg var vi har bilnycklarna är inte ett tecken på Alzheimers. Men att hitta bilnycklarna och inte förstå vad vi ska ha dem till, det tyder på en utveckling av minnesproblematik som Alzheimers.
(Jag hörde om en man som inte hittade sin bilnycklar. Istället slog han in en ruta i bilen. Han kunde ju inte komma in i den annars!)

4. Att äta konstiga saker. T.ex. papper. Antagligen förändras metabolismen hos personer med begynnande Alzheimers eftersom de ofta äter mer, men ändå minskar i vikt. Varför de äter olämpliga saker vet man inte riktigt. 
(Det var nytt för mig. Hade inte hört det förut…)

5. Att inte förstå sarkasm. (Eller att inte förstå humor.) Enligt en studie hade personer med tidig Alzheimers eller FTD svårare att förstå sarkasm än andra. Det antas bero på att hjärnans främre hippocampus-del är påverkad vilket har betydelse för lagringen av korttidsminnen. Därför kan personerna inte förstå sarkasmer i ett samtal.

6. Depression. Även depression kan vara ett tidigt tecken på Alzheimers, särskilt om en person som aldrig haft det förut blir deprimerad efter 50 års ålder. Om någon får depression efter 50-årsåldern har denne tre gånger större risk att utveckla Alzheimers än andra. 

8. Ofokuserat blickande. Att stirra rakt ut ofokuserat utan att "se" kan vara ett tidigt tecken. 
(Inte att förväxla med den avkoppling det kan ge att bara titta på naturen, havet, träden…utan att analysera.)

http://www.nextavenue.org/slideshow/7-surprising-early-signs-of-alzheimers-disease/#slide8

Det här var några tecken, men givetvis finns det andra. (Vi har fler trådar om det.) 
Det kan ofta vara svårt för anhöriga att förstå och ta till sig att nära och kära börjar få demens eller Alzheimers och ofta bortförklarar vi det. Men vi måste förstå att det är en sjukdom och ingenting att skämmas för eller dölja.
Som t.ex. när den drabbade i ett tidigt skede visar otillbörlig misstänksamhet mot andra och tror att alla är ute efter deras ägodelar - om man tänker att personen kanske är sjuk, inte jobbig eller knäpp, är det lättare att hjälpa och förstå. Likaså om personen gör konstiga saker och inte uppför sig passande.
Och så det där med bilnycklarna….Det är ett känsligt kapitel och där behöver man hjälp av sjukvården för att den drabbade ska sluta köra bil innan det händer något.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Niklas
10/25/16, 11:32 AM
#1

Intressant lista. Jag glömmer ofta saker men bortsett från det verkar jag inte ha några tecken på Alzheimer. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
10/25/16, 11:45 AM
#2

#1 🙂

Att vara disträ är - lyckligtvis - inte ett tecken på Alzheimers.🥵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
10/25/16, 11:46 AM
#3

Puh! :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
11/18/16, 5:08 PM
#4

Anhörig till Alzheimer sjuk berättar: "Jag trodde jag var ensammast i världen"

Bl.a. tar han upp tidiga tecken, som misstänksamhet.

http://www.demensforbundet.se/sv/aktuellt-press/ensammast-i-varlden/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
11/18/16, 6:11 PM
#5

Jag jobbade i flera år på samma ställe som minnesmottagningen i Mölndal. Vi var på samma våningsplan så att säga och jag hade alltid så ont av de som satt i väntrummen för man visste ju vad det handlade om.

När jag själv skulle utredas så fick jag tack och lov komma till Sahlgrenska. Jag vet i sjutton om jag gått annars eftersom man så att säga var lätt bekant med personalen där.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: