Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Fobier

Clownskräck

2016-10-28 19:00 #0 av: Magi-cat

Det finns ett annat ord för clownskräck, nämligen coulrofobi. Ordet kommer från engelskans coulrophobia, antagligen från 1980-talet. (1)
När man i detta sammanhang talar om clownskräck menar man skräck för alla clowner, även de normala, vänliga och roliga.
Hur clownskräck uppkommer kan man inte veta säkert, men en orsak kan vara att en neutral stimulus, som en clown, förknippas med obehag. Obehaget kommer senare att väckas vid åsynen av en clown utan att man kommer ihåg det ursprungliga stimulus som väckte obehaget. (3)

Clownens historia går jag inte närmare in på, men företeelsen är troligen gammal. I de europeiska hoven förr i tiden motsvaras han av den gycklande narren som skulle hålla kungen med sällskap på gott humör, ibland med livet som insats. (2)

Vanligen förknippar de allra flesta av oss clownen med någon som roar publiken med sina dråpliga upptåg.
På sjukhusen har sjukhusclowner lockat sjuka barn, inte nödvändigtvis till skratt, men till en gemensam stund att fokusera på det friska.

"En sjukhusclown vill överraska, roa och försöker ta vara på det friska hos barnet. Förhoppningen är att kunna bryta passivitet och negativa tankar. På så sätt kan en inre process starta. Den underlättar för barnet att bearbeta sin sjukdom och sina känslor.

Inte minst när det finns språksvårigheter kan clownen hjälpa till. Clownen kan öppna dörrar och fungerar som en bro mellan personal, föräldrar och barn." (4)
Som det beskrivs i länken är det något behjärtansvärt och positivt, men hur går det med den verksamheten i framtiden, undrar man?

För nu kommer vi till den "clownskräck" som media dagligen rapporterar om, en "skräck" som sprids även i annars lugna samhällen och ryktena om vad "clownerna" kan ta sig till är fler än själva personerna som ligger bakom. Analyserna duggar ungefär lika tätt. "Varför är vi så rädda för clowner", "clownskräck är inget nytt" osv.

Jag tänker inte ge mig in på någon vidare analys av "varför vi är så rädda för clowner". Det räcker bra med att konstatera att rädsla är en helt adekvat reaktion på en maskerad utklädd typ som plötsligt hoppar fram i avsikt att skrämmas! Det vore konstigt att INTE bli rädd!
Sedan spelar det ingen roll om de här typerna är utklädda till clowner eller vad som...

Sedan måste man tänka på att det är en människa bakom den där masken och inte låta primitiva rädslor som hämndbegär ta över. Och att "hysterin" som det talas om sannolikt är överdriven.

1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Coulrofobi

2. http://spiritworld.se/p/varfor-ar-vi-sa-radda-for-clownen/

(äckliga bilder, nedan:)

3. http://illvet.se/kultur/beteende/darfor-ar-vi-radda-for-clowner?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_10_23_women_nonabo&utm_content=artikel

bild från pixabay.com

Hjärta ”Varje äng är på vårkanten en ännu oskriven fantasyroman.” (G. Greider)

Anmäl
2016-10-28 19:49 #1 av: AnneN

Jag har fobi för människor som har mask eller är så sminkade att de lika gärna hade kunnat ha mask (tex clowner). För mig tror jag att det kan ha att göra med att jag inte kan avläsa ansiktsmimiken på dessa personer och har därför svårare att "läsa mellan raderna" i kommunikationen. Jag har även mycket svårt för att prata i telefonen av samma orsak.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2016-10-28 19:50 #2 av: Magi-cat

#1 Det ligger säkert något i det.

Anmäl
2016-11-04 13:57 #3 av: Magi-cat

"Clownpanik" är veckans nyord, enligt Språktidningen.

Vad säger man om det? Spelar pajasFörskräckt

http://spraktidningen.se/blogg/veckans-nyord-clownpanik

Anmäl
2016-11-07 09:19 #4 av: Farwuq

Clowner är äckliga.
Kräks

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-02-24 22:00 #5 av: Magi-cat

Ballong

Anmäl
2017-02-27 02:07 #6 av: NeferNefer

Jag lurar på om det här med clownskräck startade i samband med Stephen Kings "Det". 

Själv är jag inte rädd för clowner. Men jag kan inte påstå att jag är speciellt road av dem heller.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl