Belöningssystemet; beroende

Läs en bok! Gör hjärnan glad!

2016-11-04 12:00 #0 av: Magi-cat

Det är något speciellt med böcker...Att förlora sig in i litteraturens värld är att finna en skatt.
Men vad händer egentligen i hjärnan när vi lever oss in i litteraturen, känner saknad när en bok är slut, rörs till tårar över ett gripande slut eller när vi bara stiger in i en annan värld och flyter med i berättelsen?

Läsrus

Robin Dunbar, antropolog och evolutionspsykolog, talar t.o.m. om en likhet med "runners high", (det endorfinpåslag en löpare när det vill sig väl kan uppleva under ett träningspass ) när vi läser en bok som berör oss djupt. Vi skulle alltså uppleva ett "readers high" - ett läsrus. Det beror i så fall på att hjärnans endorfinsystem som är en del av smärtcentrum aktiveras när vi engageras av litteraturen. Enligt Dunbar sorterar hjärnan in psykologisk och fysisk smärta i samma fack.

"I medicinsk mening var alltså Karin Boye mer träffsäker än hon kanske anade när hon diktade att det gör ont när knoppar brister."

Så varför dras vi då till tragedin, till sorgliga berättelser som får oss att gråta? Det har, menar Dunbar, med endorfinpåslaget att göra, att det ger oss ett "ljuvt lidande". Det kan t.om. skapa ett psykologiskt beroende, så att vi upplever som en typ av abstinensbesvär, en tomhet när en riktigt bra bok är slut. 

Studie med magnetkamera

Neurovetenskap i förhållande till litteratur är ett relativt nytt forskningsområde. För bara några år sedan gjordes de första neurolitterära experimenten. Föga förvånande visar resultaten att läsning av litteratur påverkar och t.o.m. förändrar hjärnan. 

I en studie fick försökspersonerna läsa en historisk roman, samtidigt som deras hjärnor var kopplade till en kamera som kunde avbilda vad som hände inuti hjärnan.
Aktiviteten ökade i det områden som behandlar språkförmågan. Men mer anmärkningsvärt var kanske att försökspersonerna fick ökad aktivitet i områden som kontrollerar frivilliga muskelrörelser, s.k. kroppslig kognition då neuroner reagerar som om vi gör något fast vi inte upplever det själva.
Detta tolkar forskarna som att engagerande läsning förbättrar vår förmåga att sätta oss in i andra människors situation.

Läsning stimulerar inlevelse och abstrakt tänkande

Professorn i engelska Paul B. Armstrong har skrivit boken: ”How literature plays with the brain: the neuroscience of reading and art” där han framhåller den paradoxala inlevelsen med personerna i boken då vi läser någon annans tankar som om de vore våra egna. Vi får en känsla av att vi delar världen med andra människor.
TV-tittande är mer passivt och vi blir inte medskapande i samma utsträckning som när vi lever oss in i en bok. 

Martin Ingvar, som forskat på läsning och analfabetism, framhåller att en betydelsefull vinst med läsning är att den stimulerar utvecklingen av abstrakt tänkande. Världens 750 miljoner analfabeter skulle således ha problem med just abstrakt tänkande...

Något som jag undrat själv över är om läsning av bok med ögonen skiljer sig åt i hjärnan jämfört med att lyssna på en ljudbok.
Martin Ingvar menar att där är en skillnad på så sätt att när någon läser för oss måste vi anpassa oss till den personens takt. När vi läser själva håller vi vår egen kognitiva takt. Han medger dock att han inte sett några studier på detta, men kan tänka sig att den som läser själv kommer djupare in i texten.

"Avslutningsvis kan man fråga sig om det finns någon anledning för författare att studera neurovetenskap. Finns det så att säga en kod som kan knäckas och som sedan ger tillgång till våra medvetanden? Paul B Armstrong är tveksam.

– Skrivande är en intuitiv process, precis som läsning. Det inträffar på ett privat och individuellt plan. Så nej, det är inget som kan frammanas med hjälp av vetenskap." 

http://www.dn.se/dnbok/darfor-blir-du-hog-pa-bocker/?forceScript=1&variantType=large

bild från pixabay.com

HjärtaAll you need is love. Hjärta

Anmäl
2016-11-04 12:17 #1 av: Magi-cat

Läsningen bland unga, i alla fall i vissa åldrar, går ned.

Men det finns saker man kan göra för att stimulera läsningen hos barn och unga, inte bara under läslovet. Dialogisk läsning är ett sätt, då man samtalar med barnen om boken.
Och naturligtvis ska det vara lustfyllt att läsa, inte ett tvång...

Här är några boktips för olika åldrar:

http://www.dn.se/dnbok/lasmys-pa-hostlovet-sa-far-du-barn-att-alska-bocker/

HjärtaAll you need is love. Hjärta

Anmäl
2016-11-07 14:30 #2 av: Annielle

Jag klarar verkligen inte av ljudböcker över huvudtaget just för det där med att man måste anpassa sig efter uppläsarens takt, klarar inte av att skapa min inre värld av boken alls då och blir bara stressad och tappar koncentrationen av att höra på någon som läser upp boken för mig så.

Tror definitivt att man kommer djupare in i texten om man läser själv,

Anmäl
2016-11-21 08:08 #3 av: Magi-cat

"Läsning öppnar dina ögon, aktiverar sinnet och får ditt hjärta att vibrera." Entusiastisk läsare skriver om läsningens fördelar.

http://utforskasinnet.se/lasning-ger-mening-at-min-existens/

HjärtaAll you need is love. Hjärta

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.