Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 971 ggr
Magi-cat
2016-11-06 19:11

Fotbollsspelare nickar sig till glömska.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotboll är inte ofarligt. I alla fall kan momentet när spelaren upprepade gånger nickar bollen med huvudet resultera i sämre minne.

Forskare vid University of Stirling i Skottland visade i en studie att minnet hos nickande spelare blir upp till 67 % sämre än hos andra när de nickat bollen flera gånger.

20 spelare fick göra ett minnestest och sedan nicka 20 bollar var. Bollarna sköts iväg från en maskin, så att kraften skulle bli lika varje gång.
Efter nickandet fick de göra minnestest igen och man fann då att de kom ihåg mellan 41 och 67 % sämre än innan.

Lyckligtvis var minnesförlusten tillfällig och ett dygn senare hade de lika bra minne igen.

Men forskarna tror ändå att risken för långsiktiga skador på hjärnan och minnet finns:

"”Även om förändringarna var tillfälliga tror vi att de har betydelse för hjärnans generella hälsa, speciellt om det upprepas om och om igen”, säger hjärnforskaren Magdelena Ietswaart från University of Stirling, Skottland."

http://illvet.se/manniskan/hjarnan/minne/nickar-gor-dig-glomsk?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2016_11_6_women_nonabo&utm_content=artikel

Det hade varit roligt att se en jämförelse mellan försöksgruppen och en grupp som hade någon helt annan fysisk aktivitet, respektive en kontrollgrupp som satt och läste t.ex. Detta för att utesluta att det inte är fotbollsaktiviteten som sådan som försämrar minnet.

Men naturligtvis ska man akta huvudet och inte slå i det för ofta…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2021-09-23 19:07
#1

Rugbyspelare, 43 år, har demens och donerar sin hjärna till forskningen för att andra ska slippa drabbas som han. Han har inget minne av VM-finalen 2003 när hans lag vann.

"Jag lovar bort min hjärna så att barnen till dem jag älskar slipper att gå igenom vad jag har gjort”, säger Steve Thompson.

Thompson är en av nio före detta spelare som förra året stämde rugbyunionens organisation World Rugby för att ha misslyckats att skydda dem från att drabbas av skador som senare skulle leda till demens.

Forskningsprojektet som senare kommer att ta hand om Steve Thompsons hjärna ska använda den för att undersöka konsekvenser av huvudskador inom idrott.

”Det är upp till min generation att erbjuda våra hjärnor till forskare för att utveckla bättre behandling och att göra sporten säkrare”."

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/MLPOam/rugbylegendar-donerar-sin-hjarna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Steve Thompson, 43, kommer att donera sin egen hjärna till forskning. Engelsmannen med ett VM-guld i rugby är diagnostic
Upp till toppen
Annons: