Annons:
Etiketterembryologiung-hjärna
Läst 3602 ggr
Magi-cat
2016-11-15 08:17

Barn, skärmtid och vår 40 000 år gamla hjärna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

edit: Såg ett inslag på TV4 med hjärnforskaren Katarina Gospic.

Det var mycket intressant och lärorikt, som alltid när Katarina Gospic är med.
Ämnet det gällde den här gången var huruvida användande av surfplattor påverkar barnens hjärnor. Det gör den, menar hon och hänvisar till forskning.
Våra hjärnor är ungefär 40 000 år gamla. Våra surfplattor och surfvanor är inte riktigt lika gamla, något årtionde bara. Därför finns det inte några longitudinella studier, men det finns forskning man kan använda. 

Gospic menar att skärmtiden för små barn ska vara så kort som möjligt, helst inte alls för de allra minsta. Här finns det rekommendationer. Men - rekommendationerna ändrades för en tid sedan, vilket kan vara beroende på kommersiella intressen, säger hon. (Vilket inte låter förvånande tyvärr, men allvarligt om det går ut över våra barn.)

Synliga tecken från ökad skärmanvändning är mindre rörelse och ökad vikt, samt kanske allvarligare, minskad empati. Empatin har gått ner de senaste åren. (Jag minns inte säkert procentsiffran, men den var hög.)

Barnens hjärnor lär sig genom att observera och härma, genom deltagande och interaktion med föräldern. Språkanvändningen tränas genom att föräldern läser för barnet och betonar vissa ord, genom beröring som skapar god kontakt och ger oxytocinutsöndring. Det får man inte av skärmen.

Barn som fått "Einstein-program" från skärmar har t.ex. inte fått någon fördel i språkanvändning, tvärtom.

Gospic hänvisade också till nestorn inom barnmedicin, Hugo Lagercrantz, som satt upp ett varningens finger för små barn och skärmanvändning.

Några barn intervjuades i inslaget, där de alla sade att deras föräldrar kikar för mycket i mobilen (eller skärmen). De ville att föräldrarna skulle vara mer med dem istället.

Våra samtal med vuxna, en partner eller en kollega, blir också mer ytliga om vi har en mobil liggandes på bordet under tiden. Vår uppmärksamhet splittras.
Barnen behöver hela vår uppmärksamhet och de behöver tid att interagera med människor och att låta sina hjärnor utvecklas.

(Kanske någon av er kan hitta inslaget på TV4-play?)

Mer i ämnet:

"Barnläkaren Hugo Lagercrantz varnade idag för att små barns språkutveckling kan försenas och krävt rekommendationer." (Artikelfrån 2012)

Längre ner i artikeln säger andra lite diffust att det inte är någon större fara. Men vet man det? Ingen vill verka bakåtsträvande och få vågar tala emot. Men vem tycker och vem har forskning med sig? Det kan vara bra att hålla skillnad på.

Något man ofta hör är att "ny teknik är alltid skrämmande för vissa" - som om det var det de gällde. Katarina Gospic och Hugo Lagercrantz talar inte av rädsla utan av gedigen kunskap och omtanke.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6130764

Barn under två år ska inte titta på skärm alls, säger Hugo Lagercrantz. (artikel från 2015)

"– Barn under två år ska inte titta på skärm alls. Barn behöver den direkta kontakten, det kan man aldrig förmedla med skärm, säger Hugo Lagercrantz "

På slutet kommer av andra tugget om "moralpanik"…Tänk om man kunde hålla sådana floskler borta och titta på forskning och fakta istället!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20553628.ab

Till slut: Hugo Lagercrantz, senior professor vid KI:

"Min uppfattning är att man bör tillämpa en försiktighetsprincip, som alltid när det kommer något nytt larm om exempelvis en skadlig kemikalie. Tills vidare förordas den amerikans­ka barnläkarakademins rekommendationer [2] i modifierad form:

Barn under 2 år ska inte titta på tv/dvd/surfplatta över huvud taget. För barn mellan 2 och 3 år bör skärmtittande minimeras."

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=19078


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
setfree
2016-11-15 08:39
#1

Katarina Gospic är alltid intressant och kunnig.

Mina barn är helt skärmberoende. Det är mitt eget fel. Det var jag som introducerade dataspel. De klarar knappt att duscha utan mobilen. När batteriet är slut sitter de på golvet med mobilen med laddaren i. Någon kan ju skriva något kul.

De har vänner och klarar sig socialt, men jag tror inte att de har större ordförråd eller har lärt sig speciellt mycket av skärmen. Nu är det för sent att påverka dem. De gör som de vill.

Som vanligt läser jag dina inlägg med stort intresse Magi-cat.

Magi-cat
2016-11-16 08:52
#2

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2017-08-03 07:37
#5

Angående barn, skärmtid, kommersiella intressen och förskolorna:

https://www.etc.se/kultur-noje/mer-skarmtid-en-quick-fix-som-gar-emot-forskningen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
2018-02-05 18:54
#7

Det finns barn som ägnar så mycket tid åt mobilerna att skolresultaten blir minst sagt lidande.

"Under sina över 30 år som lärare har Andersson aldrig sett något som har stört elevernas koncentration i samma utsträckning som mobiltelefonen gör i dag."

Läraren som uttalar sig så kom på den lysande idén att begränsa användningen av mobil under skoltid. Få se hur det utfaller.

Det här är i Finland, men jag gissar att problemet kan återfinnas även här.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/05/mobiltelefonerna-stor-elevernas-fokus-under-lektionerna-alarmerande-provresultat


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-02-07 08:29
#8

Varför gillar vi mobilen?

"Mobiltelefonerna och deras appar är beroendeframkallande, även om det alltså inte är en officiell medicinsk diagnos.

De är kommersiella produkter som är designade för att vi ska använda dem i hög utsträckning - i vissa fall, till och med så mycket som möjligt. Det är något som gynnar tillverkarna i form av mer intäkter.

De mest framgångsrika teknikföretagen använder insikter från beteendevetenskapen för att öka våra dopaminnivåer och får oss att återvända till mobilen gång på gång."

Paradoxalt nog, kan man tycka, minskar "lyckligheten" trots  denna massiva input till belöningssystemet. Eller till följd av?

Rena fördelar man kan se är att unga mindre ofta råkar ut för olyckor.

"De hamnar också i färre olyckor, börjar sällskapa senare, har sex senare och använder alkohol senare än föregående generationer."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/07/mobiler-ar-gjorda-for-att-skapa-beroende-vi-anvander-dem-mycket-och-det-verkar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-02-08 08:21
#9

Hur gick det då med (det partiella) mobilförbudet på gymnasiet i Finland?

Först verkade eleverna bli upprörda, men nu tycker de att de följer med bättre på lektionerna. (!) Och det kan ju vara bra.

Under grupparbetet får de använda mobilerna. Säkert blir grupparbeten efterlängtade hädanefter. 🙂

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/07/provocerande-men-bra-sager-elever-om-mobilstopp-i-gymnasiet-jag-har-aldrig


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-02-13 11:35
#10

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
[broderbob]
2018-03-24 15:54
#12

Då är det tur att jag inte har en mobiltelefon med appar - jag är väl alltför gammal modig men tiden kommer säkert hinna i fatt så jag sitter där en dag hemma / på bussen etc och glömmer bort omgivningen - blir man inte mer "låst" till sin telefon, med internet, mail facebook och alla andra sociala forum ??? För mig går allt väldigt fort - eller så är det att jag är långsam

Hälsningar Bobby

Magi-cat
2018-09-25 09:52
#13

Katarina Gospic liknar mobilen vid en godispåse:

Snabba kickar, hela tiden.

https://www.jp.se/article/hjarnforskaren-din-mobil-ar-som-en-godispase/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
2018-09-28 16:15
#14

Visst har vi haft vår andra organ i 40 000 år också. Varje gång det kommer nya saker på marknaden blir det samma visa.

På 1800-talet trodde man att hjärnan skulle förstöras av höga hastigheter när det gällde järnvägens uppbyggnad - tankegångarna då var säkert att dagens höghastighetståg var en säker död för mänskligheten. 

Våra motionsvanor idag med flera timmars utövande i form av Vätternrundor, Vasalopp och Lidingölopp. Hur går det de med våra 40 000 år gamla muskelkonstruktioner när de utsätts för denna påfrestning? 

Vad är farligt? Jo ensidig aktivitet! Vare sig det gäller en arbetssituation, fysisk träning, mobiler, datorspel eller kostvanor. 

Det är brist på vila som bryter ner och avsaknad av balans i livet oavsett om det handlar om arbete eller fritid, barn såväl vuxna. Det är det som skadar. 

Mår våra hjärnor dåligt av mobiler eller datorspel i stort?Jag kan lugna er för det är snarare så att datorspelen är en hjälp i träning både av finmotorik och olika kognitiva färdigheter. 

Däremot ska träning vara allsidig precis som alla aktiviteter i livet - ensidighet ger en ökad skadefrekvens oavsett vad det gäller.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2018-09-28 16:39
#15

#14 Det spelar egentligen ingen roll i det här sammanhanget att man drog fel slutsatser förr om en del helt andra saker eftersom det i sig inte säger något om idag. Det är ju dagens frågor vi måste analysera som de de facto är, vilken jag tycker t.ex. Katarina Gospic gör på ett bra sätt.

Jag håller egentligen inte med om att alltid det blir "samma visa" med nya saker. Vi behöver bara titta tillbaka ett par årtionden för att upptäcka vilken remarkabel skillnad det är i våra levnadsmönster vad gäller teknik och innovationer. Så snabbt har det nog aldrig gått.
Från stapplande internetuppkoppling med långsamma datorer till avancerade manicker i varje persons hand, ständigt, är tiden egentligen väldigt kort och det utan protester. Snarare efterfrågar "vi" snabbare, smartare, bättre, mer effektivt, hela tiden…

Så det där med protester, bara-för-att-vara-emot, håller inte.

Muskelkonstruktionerna kontra Vätternrundan? Jaadu, det har jag också undrat.🙂 De verkar ju uthärda rätt så bra, om de bara får vila och återhämtning. Det kanske är där det brister, många gånger.

Datorer, spel och mobiler kan naturligtvis vara till stor hjälp för alla och envar, det är det ingen som förnekar.
Kruxet är det där med återhämtningen här också, att kunna lägga ifrån sig apparaten. Hjärnan vill ha mer likes. Ständigt mer.

Se #0 igen. Och #7 och #8, så slipper jag upprepa mig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-10-01 06:29
#16

Sen tycker jag att vi borde prata/forska mer om vuxna och deras mobilvanor och hur det påverkar deras barn och relationer. Så många föräldrar som knappt pratar med sina barn när de är ute och går t.ex. eller sitter hemma utan alla glor i sina mobiler. Vi pratar ofta att mobiler och spel och att barn tillbringar för mycket vid skärmar men hur är det med oss? Eller när vi begränsar våra barns skärmtid (pratar om äldre skolbarn och inte små som jag tycker borde ha begränsad eller ingen alls tid vid skärmar) men själva sitter oavbrutet med mobilen i handen. Det är väldigt mycket dubbelmoral.

Loris M
2018-10-01 06:32
#17

#15 Det du skriver om att den tekniska utvecklingen gått för snabbt, det är sant och det är också något som vi inte riktigt vill kännas vid. Visst har tekniken revolutionerat, förändrat och förbättrat våra liv men vi har en förmåga att se bara det positiva när det kommer till ny teknik.  Men allt är inte positivt med tekniken och vi borde parata mer om det.

Magi-cat
2018-10-01 08:54
#18

#16 Helt sant, det är hjärtskärande när man t.ex. ser barn söka ögonkontakt med sina vuxna för att finna att de är uppslukade av någonting (förmodligen jämförelsevis oviktigt) i mobilen eller paddan…

Att vara fäst vid skärmen är förvisso inte någon generationsfråga.
Begränsad skärmtid för vuxna är en bra idé och något att diskutera mer.

#17 Men allt är inte positivt med tekniken och vi borde parata mer om det. 

Tack för de orden! Att väldigt mycket är bra och användbart betyder inte att allt är positivt hela tiden och i vilken omfattning som helst.
Att inte våga diskutera det eller ta upp risker av rädsla för att kallas "teknikfientlig" (vilket är det fulaste som finns, verkar det som ibland) vore orätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-07-12 08:52
#19

Digitalisering av förskolan väcker debatt och känslor.

"Den 1 juli började den nya läroplanen gälla och nu är det obligatoriskt med digitala verktyg i förskolan. Detta kritiseras av barnläkare.

– Detta är ett gigantiskt experiment på små barn, säger han till Blekinge Läns Tidning."

https://www.aftonbladet.se/family/a/RRapE5/varnar-for-digitala-verktyg-i-forskolan?fbclid=IwAR0UJ9wq5IIXqB2Z8fgBTuLPt5GuC4m7bYl2mH1x15BLq-EeMdrlZ-rRybM

Från Lärarnas tidning:

"Jörgen Landehag refererar till att mycket skärmtid påverkar barns finmotorik negativt, och att fokus på surfplattan kan leda till att barnen blir mindre intresserade av sociala relationer.

– De digitala verktygen riskerar att ta tid från leken och det är lek som små barn drivs av. De lär sig med hela kroppen och utvecklas när alla sinnena är med. Som att till exempel klappa en ko, att känna pälsen under fingrarna och samtidigt se dess storlek, säger han till tidningen."

https://lararnastidning.se/forskaren-om-digikritiken-forstar-inte-att-de-vagar/?fbclid=IwAR1hl1elunhvqd8d1UtdeRhihkoILLi2haVkUyaC4uCg2oYecqpPkc5fZCw

Programmering och det digitala språket är viktigt, det är det ingen som förnekar. Men det måste för den skull inte in så tidigt i skolan…
Att utveckla motorik och finmotorik är oerhört viktigt för hjärnans utveckling, viktigare än skärmen. Den kommer in i sinom tid.
Sedan är det öga- hand-koordination och att utveckla synen på olika avstånd som är viktigt. Alla vet att vi lätt fastnar i skärmseendet. Vi vuxna, och det gäller säkert också barn. Små barn kan inte välja.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-07-12 09:09
#20

Vore bra om Jörgen refererade till några vetenskapliga studier som inte tillhör skräpvetenskapen för det är väl inte sin helt ovetenskapliga personliga åsikt som han för fram?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Magi-cat
2019-07-12 09:19
#21

"Elza Dunkels har heller inte hittat någon tillförlitlig forskning som visar att skärmande skulle vara skadligt för mindre barn.

Även Disa Jernudd, generalsekreterare för ideella föreningen Kodcentrum, menar att det vore en otjänst att låta förskolan vara en icke-digital zon."

Nej, men varför antingen- eller? Det vore ju korkat. Men man måste känna till och ha hjärnans utveckling i åtanke . 

"Skadligt" är också ett starkt ord. Det som är bra i ett sammanhang och i lagom dos kan vara bra, men skadligt om det blir för mycket. Som med så mycket annat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-07-12 09:22
#22

Det verkar inte heller vara alldeles enkelt hur man jobbar med det. Men just det här kanske är ett ämne som passar på Förskolan iFokus. 🙂

https://lararnastidning.se/nu-ska-forskolan-vara-digital/?fbclid=IwAR1NT5q0WOq_ZEESZ4MEQKq-ETzGQAu23DYQQFvyTkQyiv9bqXQcxzT9Rtg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-07-12 09:55
#23

#21 Bra kommenterat!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2019-08-23 09:25
#24

Forskare kritiska till (för mycket) skärm i förskolan. 

"Men forskningen visar att det krävs mer än dubbelt så många upprepningar för ett barn att lära sig med hjälp av ett tvådimensionellt verktyg jämfört med att lära sig det med hjälp av en människa, alltså tredimensionellt. Ur inlärningssynpunkt är digitala verktyg inte effektivt enligt Anett Sundqvist.

– Det vi vet om lärande är att det är mycket svårare med tvådimensionellt för ett barn, säger hon."

Framför allt är skrivningen "adekvat digital kompetens" i läroplanen luddig och det är svårt att veta vad det innebär.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/forskare-kritisk-till-digitala-verktyg-i-forskolan?cmpid=del%3Afb%3A20190808%3Aforskare-kritisk-till-digitala-verktyg-i-forskolan%3Anyh%3Alp&fbclid=IwAR05alLS4bWvig4YXEx_aq048Io99ZFS_jGxVVs87FniEpbQ4degzQg999U


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-08-23 11:57
#25

Fantastiskt att forskare kan uttala sig så kategoriskt. Vad är det för lärande man pratar om? Gäller det färg och form eller ngt annat lärande? Vad är det som är tvådimensionellt? Är det inte så att man via den virtuella världen kan simulera 3D? Kan man ta på färger? Känns blå annorlunda än grön?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2019-09-22 21:04
#26

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2022-02-18 16:27
#27

Man kanske inte ska gå så drastiskt tillväga som den här pappan, när det gäller att begränsa barnens skärmtid. 😉

En pappa i den franska staden Messanges tröttnade på att barnen tillbringade för mycket tid framför sina skärmar och bestämde sig för att göra något åt det.

Han installerade en störsändare och vips kunde barnen inte längre komma åt internet. Det enda kruxet var att sändaren även slog ut nätet för övriga invånare i staden, något som skapade stor frustration.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.762843/ville-minska-skarmtiden--slog-ut-internet-i-hel-stad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

En förälder i Frankrike tog i med hårdhandskarna för att få bukt med barnens skärmtid.
Annons:
Magi-cat
2022-02-18 17:33
#28

#27 Det blev nog inte så populärt. 😁
Det är nog bättre att lära barnen att göra något annat och "skärma lagom".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: