Annons:
Etikettövrigt
Läst 1402 ggr
Magi-cat
11/23/16, 8:46 AM

Hjärnan mår bra av underhåll livet igenom

Det har sagts förut och det återkommer ideligen: Hjärnan mår bra av att användas och fysisk aktivitet verkar i viss mån skyddande.

Hjärnan utvecklas hela livet och den kan lära sig nytt hela tiden, även om det inte går lika snabbt som i yngre dagar. Aktivitet, fysisk och via inlärning, stärker kopplingarna. Nya rörelser ger nya nervsynapser som  förstärks om man fortsätter träningen.

Samtidigt blir vi både friskare och gladare av underhåll och underhållning för kropp och hjärna.

"George Kerr 78 år, som lärt ut judo i 50 år tycker att han har mycket mer kunskap idag än vad han hade förr. Han upplever att han blivit bättre på att förstå hur saker och ting fungerar:

– Erfarenheten man plockar upp under åren är inget du föds med. Jag ger inte mina elever en massa pekpinnar. Låt de unga utvecklas och låt de uttrycka sig. Du kan bara förstå dina misstag om du gör dem, säger George Kerr."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/underhall-av-kropp-och-knopp-gor-dig-glad-och-frisk


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
setfree
11/23/16, 9:01 AM
#1

Jag såg vetenskapens värld som du hänvisar till. Man kan tillägga att många blir kärleksfullare och ärligare med högre ålder.  Man bryr sig mindre om vad andra tycker. 🙂

Jag spelar badminton med min far två gånger per vecka och han är 76 år. Han har ont i knän men han tycker det är så kul att han inte kan sluta.

Magi-cat
11/23/16, 9:59 AM
#2

#1 Härligt med din pappa och aktiva äldre! 🌺

Visst är det så att man bryr sig mindre om vad andra tycker, eller småaktigheter kanske bekymrar en mindre. I och med det blir man lyckligare. (Det sades också att man blir lyckligare med åren.) Det blir som en god cirkel.

Å andra sidan, ensamhet är en stor ohälsoorsak. Är man ensam och ledsen och har värk gör man kanske inte de där käcka promenaderna. Ensamhet gör allting värre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: