Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 1002 ggr
Magi-cat
11/25/16, 8:54 PM

Minns bättre under stress!

De flesta av oss har säkert upplevt den där känslan av totalt hjärnsläpp någon gång när vi är stressade och måste komma ihåg något som vi vet att vi vet - i vanliga fall…

Sannolikt beror hjärnsläppet på att stresshormoner på något sätt hämmar hjärnan från att återkalla minnen från Hippocampus som är en del av hjärnan som är viktig i minnesfunktionen.

En tentamenssituation kan olämpligt nog vara just ett sådant ögonblick när kunskaperna är som bortblåsta, för att sedan återkomma när det är för sent för den gången.

Men det finns faktiskt ett sätt att minnas även under stress, nämligen med minnesåterhämtning.

Amerikanska forskare lät 120 försökspersoner titta på 30 ord eller 30 bilder. Därefter fick hälften av personerna tillfälle att titta på bilderna på nytt medan den andra hälften fick i uppdrag att försöka "återhämta" bilderna ur minnet.

Dagen därpå fick försökspersonerna olika stressande uppgifter samtidigt som de skulle försöka minnas så mycket som möjligt av de bilder och ord de lärt sig dagen innan. Det visade sig att de som återhämtat sina minnen direkt efter övningen, mindes bättre än de som enbart repeterat bilder och ord!

Det här är intressant eftersom det ger ett konkret tips för inlärning och att hantera en stressituation i skolan.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-minns-du-battre-under-stress


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/25/16, 8:58 PM
#1

Jag hörde om en person som hade extremt svårt för examenssituationen. Hen kunde egentligen allting som skulle behövts, men under själva tentan kom det bara inte ner på papperet. Så fort hen lämnat tentasalen fanns kunskaperna där igen, helt utan svårighet…
Jag vet inte om ovanstående hade hjälpt eller är tillämpligt just där. Men man önskar att något kunde göras åt miljön för att inte stressen ska behöva bli så stor att det blockerar minnet. 

Minnesåterhämtning kan säkert vara bra när man t.ex. ska memorera en kod. Eller en väg t.ex.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
11/26/16, 8:30 PM
#2

Tentasalar är inte roliga direkt och det blir inte lättare heller av att tentavakter står och stirrar på studenterna. Jag träffar ofta studenter som har väldigt svårt att prestera vid tentamenstillfällen. En del har andra svårighet/diagnoser som förvärrar stressen och en del har bara ren panik. Regler kring detta är så strikta att det inte går att göra så mycket. Förutom då att hitta andra examinationsformer. 

Ibland har jag examinerat dem muntligt (och spelat in) där en student i taget suttit bara med mig. Sådant brukar minska stressen. (men otroligt tidskrävande för min del). Eller att de får ett eget litet rum där de får sitta själva (istället för med 100 andra studenter).

setfree
11/28/16, 10:36 AM
#3

Jag har ett bra exempel på "black out" som jag själv har upplevt.

Jag ville hoppa fallskärm och gick en utbildning där man lär sig fallteknik, farliga situationer, packa fallskärmen etc. En del i utbildningen var hur man lämnar planet. I detta fall ett litet Cessna-plan. Man ska då sätta sig i uthoppsposition och hålla handen på rätt ställe och sedan på signal skjuta ifrån ut i fria luften.

När jag väl befann mig i luften och såg hur personen före mig försvann ut i tomma intet blev jag helt paralyserad. När det var min tur hade jag glömt allt. 😮

De fick hjälpa mig med hur jag skulle göra och jag föll ur planet på signalen från ledaren. Jag blev verkligen stel av skräck.

Efter detta hoppade jag fem gånger til bara för att bevisa för mig själv att jag kunde besegra skräcken.

prova gärna det var en fantastisk upplevelse. Ni kanske klarar er bättre än mig. 😎

Att tenta kan vara nästan lika skrämmande som att hoppa från flygplan. Speciellt när man gör en tenta som avgör om man blir uppflyttad till nästa årskurs eller om man får studiemedel och som 50 % misslyckas med.

Magi-cat
11/28/16, 6:30 PM
#4

#3 Vilket bra exempel på black out, setfree, och vad modigt att våga hoppa ut i luften! 😮Och att du gjorde det igen och igen! 👍

Det där är väl typiskt självbevarelseinstinkt, hjärnan lagd i felsäkert läge och reptilhjärnan tar över och ropar "Stanna kvar! Håll fast!"

Aldrig att jag skulle våga. 🥶 Fast jag känner dem som hoppar och som pratar lyriskt om frihetskänslan och det där….😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/28/16, 6:51 PM
#5

#2 Loris, vad fint att du försökt lätta på stressen för studenterna och låtit dem tenta muntligt. (Personligen skulle jag nog tycka det var värre. Men vi är olika.) Men det tar ju förstås en himla tid.

Undrar om man inte skulle kunna lösa det med små enskilda rum….

Men visst verkar det vara en bra minnesmetod att återhämta?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
11/28/16, 8:34 PM
#6

#5 Ja, det låter som en bra metod. Läste igår på Illustrerad vetenskap att även sömn strax innan (eller om det var dagen innan) provet hjälper mer än att plugga in i det sista. Det var bättre både för minnet och stressen (om jag minns rätt).

Annons:
Magi-cat
11/28/16, 9:24 PM
#7

#6 Så kan det nog vara. Återhämtning hellre än råplugg in i det sista.

.

En tidigare tråd om befästande av synapserna:

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/566dd675ce12c4238b000df6-lara


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: