Annons:
Etikettpsykologi
Läst 1316 ggr
Magi-cat
12/9/16, 4:04 PM

Hur vet vi att vi väljer rätt?

Hur vet vi att vi väljer rätt när vi väljer?

Det korta men något nedslående svaret är: Det vet vi inte. 🤔

Fenomenet har t.o.m. ett namn; Choice blindness
(Jag vet inte vad det blir på svenska? Något förslag?)

Forskare vid Lunds universitet (2005) lät försökspersoner titta på bilder av två kvinnliga ansikten och välja vilket ansikte de tyckte var mest attraktivt.
Försöksledaren trixade sedan om korten varpå deltagarna fick se det kort de trodde de hade valt, men det var i själva verket det andra kortet. När de tillfrågades varför de valt just henne kunde de förklara det - fast de alltså inte gjort det.  🤔

Endast 13 % (!) insåg att bilden bytts ut.

Choice blindness har undersökts och påvisats i ett flertal studier gällande inte bara synsinnet utan även smak- och luktsinnet. Inte nog med det, även politiska preferenser verkar kunna råka ut för choice blindness.

Varför råkar vi då ut för choice blindness och tror att vi gjort ett val som vi inte gjort och försvarar det val vi inte gjorde….🤦‍♂️(ja, ni förstår…)

Det vet man faktiskt inte. Ointresse för uppgiften eller brist på uppmärksamhet verkar inte räcka som förklaring. 

Vid ett experiment kallat Magic at the marketplace hade försökspersonerna anledning att vara uppmärksamma. De skulle nämligen få med sig hem som gåva en burk av tre marmeladsorter de fick välja på.
Men det hjälpte inte, dessa försökspersoner var lika dåliga på att upptäcka att den marmelad de valt var en annan än den de fick med sig hem…

källa: Modern psykologi; 2016:10

Jag skulle vilja veta lite mer om de där 13 % som trots allt insåg att något var fel. Hur resonerade de? Kanske fler än så tänkte att något trixats med, men att de var för artiga eller godtrogna eller auktoritetstroende för att påtala det? Men vad utmärkte de 13 %?

Till en del tror jag fenomenet beror på godtrogenhet. Jag är själv godtrogen. Varför skulle "jag" tro att någon luras, speciellt i så meningslösa frågor som en marmelad eller en bild? Kanske "vi" skulle vara mer på vår vakt i en mer riskfylld situation eller om det gällde något viktigt? Vi vill passa in socialt och inte krångla i onödan.

Kanske litar vi inte heller på vårt minne, vilket många gånger kan ställa till det. Också.

Men tydligen har också politiska preferenser testats och det är i så fall lite värre…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Aleya
12/9/16, 5:08 PM
#1

Valblindhet skulle jag kalla det kanske. Ja det är ju lite spännande detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
12/9/16, 5:49 PM
#2

Så klart! 🥵 Det var ju rätt ord!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/14/18, 10:21 PM
#3

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
12/16/18, 12:12 PM
#4

Förändringsblindhet är ett annat svenskt namn på fenomenet liksom change blindness är samma sak.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Förändringsblindhet


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: