Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Övrigt

Blir man snäll av pepparkakor?

2016-12-09 20:50 #0 av: Magi-cat

Snart är det jul och pepparkakssäsongen har inletts. Ni har väl hört talesättet att man blir snäll av pepparkakor? Har ni också undrat om det är sant? 

Vetenskapen har dock inte funnit säkra belägg för att så skulle vara med sanningen överensstämmande.Nörd

I föreliggande enkelblindade korsstudie Galentestade man och fann ingen extra snällhetseffekt vid dagligt intag av en (1) pepparkaka.
Inga allvarliga biverkningar rapporterades, men dock några lindrigare såsom magont, halsont, feber och smärta i en arm. 

Till pepparkakornas förtjänst får dock räknas att de är goda. Notera även forskarens potentiella jävsförhållande i slutet av artikeln. Skämtar

Läs även kommentarerna. Gapskrattar

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17563

Tummen upp för forskarens idoga arbete för att lösa denna gåta!Tummen upp Det tar vi en extra pepparkaka för!

bild från pixabay.com

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-12-09 21:02 #1 av: Tjeja

Jo då! Det finns enkla vetenskapliga belägg för att pepparkakor gör endel folk snällare!Skämtar

Är man trött och hungrig med lågt blodsocker blir man lättare grinig och sur. Ger man en sådan person en söt pepparkaka så stiger blodsocket och personen blir per automatik på bättre humör och därmed lättare lite snällare.. för stunden!  Skrattar

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-12-09 22:18 #2 av: greenseng

Alltså... Vad håller ni på med egentligen? Funderar

Självklart blir man snäll av pepparkakor! Nörd

Det lärde mig min gamla morfar när jag var ett litet barn. Och min morfar var en mycket märklig person. Han hade aldrig fel. Så det så. Skämtar

Skrattar

Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Anmäl
2016-12-10 10:39 #3 av: Magi-cat

Ja, varför ta risken att inte prova? Varsågoda! Ta en till! (Jag tycker dosen i experimentet var väl snålt tilltagen.)

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-12-10 15:57 #4 av: greenseng

Verkligen utsökta. Jag får passa mig så jag inte blir för snäll. Omgivningen skulle få en svår chock. Skrattar

Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Anmäl
2016-12-11 09:41 #5 av: Maria

Göteborgs pepparkaksbageri har de godaste tycker jag med citrussmak.

Du brukar få beställas redan under sommaren.Skämtar

http://goteborgspepparkaksbageri.se/

/Maria

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.