Annons:
Etikettpsykologi
Läst 2808 ggr
Magi-cat
12/14/16, 1:07 PM

"Sluta älta" - om malande tankar

De allra flesta har säkert varit där någon gång - tankarna som inte släpper, malandet som aldrig slutar. Varför gjorde hen/jag så eller låste jag verkligen dörren (bästa att gå tillbaka och kolla) eller….
Det är vanligt, men om man fastnar i ångestfyllt ältande kan det bli ett plågsamt mönster.

Olle Wadström, leg psykolog, har skrivit boken "Sluta älta och grubbla", där han beskriver varför vi har detta beteende och hur vi kan förändra tvångsmässigheten.

Den evolutionära grunden

Hur har ältandet uppkommit evolutionärt?  Det handlar egentligen om den värdefulla förmågan till abstrakt tänkande. Våra förfäder var ganska chanslösa, långsammare än de som såg dem som sin middag som de var. Men de hade fördelen att de kunde tänka abstrakt och räkna ut potentiella faror i förväg. Skrämseltankarna kunde mötas med logiskt tänkande.

Men om hjärnan kan lära in rädsla för det som ÄR farligt, kan den också göra katastrofala generaliseringar till allt som inte är farligt.

"– Om vi inte kan sätta punkt hittar skrämselhjärnan luckor i logikhjärnans resonemang, och då kan matchen bli hur lång som helst, säger Olle Wadström."

Hur kan man kunna sluta älta?

Helt kort: Sluta slå tillbaka bollen från skrämselhjärnan! (Den fortsätter annars att försöka hitta luckor.)

Acceptera situationen, tillåt dig att det händer det som händer.

"– Om man till exempel är rädd för att rodna ska man tänka: Rodnar jag så rodnar jag. Man ska tillåta sig att misslyckas, det är det som behandlingen går ut på."

Att stanna kvar i situationen är att lära reptilhjärnan att det inte är farligt och så slutar den larma.

KBT-behandlingen går ut på att exponera sig för det man är rädd för, säger Olle Wadström. Gör man rätt går processen ganska fort.

Att bara säga till någon att man ska sluta älta - det går inte….Inte heller att trösta.

"Då tillåts personen fly från sina skrämmande tankar i stället för att möta sin rädsla, säger Wadström."

När ska man söka hjälp?

Det kan var och en bara avgöra själv. Men när ångesttankarna begränsar vardagen och man bara vill komma ur det, är det en god idé att göra det.

Längst ner i artikel-länken följer några punkter att ta fasta på:

http://www.dn.se/livsstil/sluta-alta-sa-far-du-stopp-pa-tankar-som-maler/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
setfree
12/14/16, 5:24 PM
#1

Låt oss tillåtas att misslyckas, det är inte så farligt. Det är så befriande när vi inte tar oss själva på så stor allvar. Att vi kan skämta om oss själva och våra fel och brister.

Det är så skönt när man ser överviktiga på badstranden som inte skäms över sina kroppar. De flesta av oss har lite fel och brister här och var.

Jag har mött lyckade, smarta och sociala människor som inte mår helt bra psyksikt och då förstått att lycka inte enbart beror på framgång, utan på hur man tänker.

Jag missade tentan eller målet eller jag fick nobben. OK nytt försök.

Magi-cat
1/3/17, 8:29 AM
#2

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: