Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Sömn; drömmar; avslappning; meditation

Gilla mörkret!

2016-12-16 07:00 #0 av: Magi-cat

Alla vet vi hur viktigt det är med ljus, och särskilt gäller det att ta vara på dagsljuset nu när dagarna är korta. Sol

Men mörkret är också mycket viktigt. T.o.m. kan brist på mörker medverka till sjukdom eller övervikt...

Vi utsätts för mer ljus än vi kanske tänker på, dels med all civilisationens upplysning, dels från våra mobiler, läsplattor etc. som vi kanske t.o.m. tar med oss in i sovrummet.

Forskarna har börjat studera "ljusföroreningar" och hur de kan inverka på vårt biologiska system. Bl.a. har man misstankar om att för mycket exponering för ljus kan påverka system som muskler, benstyrka och immunförsvar. Via djurstudier Oberördhar man sett att de djur som utsätts för ljus dygnet runt drabbas av benskörhet och tappar muskelmassa. Eftersom deras immunförsvar är ständigt aktivt är det som om de bekämpar en infektion som inte finns.

Man tror sig också ha sett en koppling mellan utomhusbelysning nära hemmet och övervikt, beroende på att mättnadshormonet som går ner av mörker, ökar. Ljus sent på kvällen stör kroppens naturliga rytm.

Det är känt att nattarbetande människor är mer utsatta för diabetes typ 2 och hjärtsjukdomar. Man tror nu att exponeringen för ljus kan vara en bov i dramat.. Men hittills vet man alltså inte säkert.

Om inte annat sover vi bättre när det är mörkt...Och att sömnen är viktig vet vi åtminstone...  Somnar

källa: Må Bra 2017:01

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-12-16 15:08 #1 av: nypisnina

Vad intressant! Jag är skitkänslig för, för många tända lampor inne när det är mörkt ute. (Även för starka lampor) Och på sommaren vill jag aldrig tända lampor inomhus. Efter att jag gick in i väggen så är det som om jag inte fixar för mycket ljus, för jag minns inte att jag har varit såhär anti mot lampor tidigare. Solljus och dagsljus däremot är det bästa som finns på dagtid och det känns som att lampor inomhus förstör dagsljuset som kommer in från fönstren. Så fort någon tänder en taklampa här hemma så är jag den första att släcka den och om det är mörkt så tänder jag istället en liten en i fönstret. Kan det vara så att det helt enkelt blir för mycket med fejkljuset? Intressant är det iaf.

Anmäl
2016-12-17 09:52 #2 av: Maria

Intressant.

Man ska ju t.ex inte använda läsplatta eller annat ljus i sängen om man har svårt för att somna har jag läst.

/Maria

Anmäl
2016-12-17 20:04 #3 av: Loris M

Intressant! Jag trivs så här års när jag bara kan ha små lamor/ljus  i fönstret och på bordet. På sommaren måste jag alltid ha solglasögon för det blir otroligt jobbigt med så mycket ljus.

#1 Jag är likadan. Släcker allt här hemma, både lampor och diverse apparater för jag stör mig så mycket på det. Jag har också drabbats av utmattningssyndrom och just extra ljud- och ljuskänslighet är något som kommit med det och som jag troligen får dras med hela livet. 

#2 Det ljuset är inte skonsamt mot ögonen eller sömnen. Det har nu på sista tiden kommit några nya glas hos optiker som är väldigt lika progressiva men är anpassade just för skärmar och har som ett lila filter som gör det mera behagligt för ögonen och rekommenderas de som sitter/jobbar mycket vid datorn.

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-12-18 22:43 #4 av: Loris M

En intressant föreläsning som ni kan ta del av och som handlar om precis det som vi tar upp här i tråden. 

"Öppen föreläsning om ljuspåverkan, med sömn- och stressforskaren Arne Lowden, docent vid Stressforskningsinstitutet, som berättar om dygnsrytmer, ljusbeteende och om sömn."

http://www.su.se/om-oss/evenemang/%C3%B6ppna-f%C3%B6rel%C3%A4sningar/dygnetrunt%C3%B6ppet-om-att-leva-i-st%C3%A4ndigt-ljus-1.291734

Nu handlar det här kanske mer om ljus än mörkret men kanske intressant ändå. Glad

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-12-19 07:57 #5 av: Magi-cat

#4 Lysande! Så intressant!Sol (Ljus är den andra sidan av mörkret. GladMåne)

"För närvarande studerar han särskilt sömn och återhämtningseffekterna av behandling med ljuspåverkan i s.k. ljusrum, ljus i skolan och ljussättning i fönsterlösa rum. Han tittar också på kör-beteende nattetid hos yngre och äldre förare, samt hur mobiltelefonanvändning påverkar sömnen" om Arne Lowden, sömn- och stressforskare.

De skulle vara roligt att se utställningen om ljuset på Nordiska muséet också...

http://www.nordiskamuseet.se/press/nordiskt-ljus

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-12-19 23:20 #6 av: nypisnina

#3 Har också solglasögon på sommaren när jag är utomhus, alltid. Kan knappt vara utan. Men solljus som kommer in och att dagsljuset får stå för ljuset inomhus är fint det. Märkligt, men intressant att man blir extra känslig för ljus när man varit utmattad.

Anmäl