Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande

Bada bastu - minska risken för demens?

2016-12-17 08:59 #0 av: Magi-cat

Goda nyheter för alla som gillar att bada bastu! 

Enligt en 20-årig undersökning vid Östra Finlands Universitet har män som badar bastu 4-7 gånger i veckan, 66 % lägre risk att drabbas av minnessjukdomar, jämfört med dem som badar bara en gång i veckan!

Det är första gången skydd mot demens och bastubad undersöks.

Mekanismen är okänd. Man vet alltså inte orsaken till det här uppmätta sambandet.
Enligt tidigare resultat minskar flitigt bastubadande också risken för hjärt- kärlsjukdomar. Och mekanismerna för hjärta och hjärna är delvis desamma.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/16/bada-bastu-varje-dag-sa-kan-du-slippa-bli-dement

Det låter intressant, men jag undrar: Jämförde man inte med någon grupp som inte badar bastu alls? Finns det inga? Glad Och det här gällde män. Hur är det för kvinnor? (Man kanske inte hittade tillräckligt många kvinnor som badar bastu varje dag i 20 års tid? KämparGlad)

Angående mekanismerna så tänker jag att mycket kan handla om avslappningen. En halvtimme - timme i fredad zon där jag inte kan göra något alls, utom slappna av och låta värmen verka. Inte ens mobilen tror jag man kan ha med sig i bastun, så jobbet får vänta. Det låter väl bra? Men behövs det en bastu till det? Kanske...

HjärtaAll you need is love. Hjärta

Anmäl
2016-12-17 09:01 #1 av: Maria

Så roligt haha. Jag är gift med en bastufreakSkämtar Ska visa honom detta.

/Maria

Anmäl
2016-12-19 21:19 #2 av: Soligajag1

Det va verkligen skoj!! 

Jag är en finska o älskar att bada bastu , , synd bara att man inte gör det oftare, , jag tycker bara om en riktig bastu som man vedeldar !!! Glad 

Härligt o va gift med ett bastufreak Maria !! Skämtar 

Kram Blomma

HH Glad 

Anmäl
2016-12-19 21:39 #3 av: Agafia

Mjaa vet inte om jag köper det ..... Finns flera bastubadande finska släktingar som just fått hjärtinfarkt i anslutning till bastubad och dött 😳

Anmäl
2016-12-20 06:52 #4 av: Soligajag1

#3 OJojoj, ,  Men det är väl inte så vanligt , jag har inte hört en enda människa här , som gott bort utav bastubad. 

Det är så avkopplande och renande för kroppen. Glad

När jag va liten flicka ( bodde i Finland) flyttade till Sverige som 6-åring. Badade vi alltid bastu , mamma tvättade håret på oss därinne , , vilket hår vi fick , alla barn. Vet inte om det har nånting med det att göra , men man kan alltid "tro" . Skämtar

HH Glad 

Anmäl
2016-12-21 09:20 #5 av: Maria

Vi hade en härlig bastu i sommarstugan som min man hade byggt. Det var en vedeldad bastu med en stor koppargryta med vatten och träslev så att man kunde hälla på stenarna.

Numera så har han en infrabastu. Det enda som funkar i vårt radhus men det är ju inte samma sak.

/Maria

Anmäl
2016-12-21 13:05 #6 av: Magi-cat

#5 Det är förstås inte samma sak med infrabastu, men det är ju inte alltid man kan såga ved, elda och allt det där...

Jag hörde händelsevis just en massa gott om infrabastu, och nu nämner du det...Jag kände inte alls till det.

HjärtaAll you need is love. Hjärta

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.