Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Övrigt

Kristna mindre stressade än andra vid jul?

2016-12-23 08:56 #0 av: Magi-cat

Julen är inte bara julefrid, värme, gemenskap och allt det där utan den kan av olika orsaker vara förknippad med stress också.

Enligt resultaten av en internationell forskningsstudie om lycka kring jul från 11 länder där Sociologiska Institutionen på Umeå Universitet deltagit upplever vi i genomsnitt mindre välmående vid jul än annars.

De religiösa upplever dock en mindre minskning av välmåendet vid jul än andra och de starkt religiösa sticker ut rejält på så sätt att de t.o.m. upplever mer välmående.

"– Detta kan vara en tankeställare i juletid. Oavsett om man är religiös eller ej mår alla bra av att reflektera över sitt firande och försöka hitta andra värden än bara de materiella. Men jakten på en inre tillfredsställelse får naturligtvis inte i sig bli bara ytterligare ett måste, säger Filip Fors.  "

"Forskningsstudien om lycka kring jul bygger på cirka 500 intervjuer från elva europeiska länder, bland annat Sverige, som har brutits ut ur den europeiska studien European Social Survey. Umeå universitet ansvarar för det svenska insamlandet av data till studien. Studien är gjord vid universitetet i Göttingen i Tyskland. Statistiken går inte att bryta ned nationellt."

http://www.umu.se/om-universitetet/aktuellt/nyheter/nyhetsvisning//kristna-mindre-olyckliga-an-andra-till-jul.cid277450

Jag undrar lite.... Funderar Vilket värde har en sådan forskning? Är det så här i Sverige också? Det här är ett så sekulariserat land att jag tvivlar på att det där har någon betydelse? Det finns andra sätt att hantera stress än att vara religiös...Och det stämmer så bra det där som F. Fors säger, att den där jakten på inre tillfredsställelse inte får bli ett nytt måste!

Det var ganska få intervjuer också, bara 500 stycken.

http://www.umu.se/om-universitetet/aktuellt/nyheter/nyhetsvisning//kristna-mindre-olyckliga-an-andra-till-jul.cid277450

Det kan ju förstås låta lite nedslående, att vi mår sämre när vi äntligen har lite extra ledigt runt juldagarna, men vi repar oss igen och vi går mot ljusare tider...

Så ta det lugnt i juldagarna och ladda upp med böcker att läsa! Det känns bra att göra gott för andra, så gör någon glad! Tänk på djuren och varandra...KramasHjärta

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-12-23 09:09 #1 av: Sommarek

Tja, jag är hedning och har aldrig varit det minsta stressad vid jul.   ;)

Anmäl
2016-12-23 09:09 #2 av: Rhonda

Jag har aldrig varit stressad i juletid.  (jag är spiritualistisk)

Anmäl
2016-12-23 10:26 #3 av: Magi-cat

#1, #2 Vad bra, fortsätt så. Glad

Kram och god jul! PresentBlommaBallongKattHundGris

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-12-23 10:40 #4 av: Rhonda

#3 Tack så mycket! Kram tillbaka! God Jul! Kram från kissekatten Sara.KattPresent

Anmäl
2016-12-28 08:20 #5 av: setfree

#0 Undersökningen är säkert 100 % sann. Skämtar

Eller hur Sommarek? Glad

Jag har bara en fundering. Blir någon religiös för att få inre tillfresställelse?

(religiös är ett ord jag verkligen inte tycker om. Kristen eller troende är bättre)

Religiösa människor följer regler och föreskrifter och vill sätta förbud etc. det är inte speciellt attraktivt.

Ja nu blev det lite off topic igen men det var för att det står så i texten.

Anmäl
2016-12-28 09:01 #6 av: Sommarek

#5 Vad skulle jag ha med det att göra, menar du, och vad har det med ämnet att göra?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.