Annons:
Etikettövrigt
Läst 1079 ggr
Magi-cat
12/23/16, 8:56 AM

Kristna mindre stressade än andra vid jul?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Julen är inte bara julefrid, värme, gemenskap och allt det där utan den kan av olika orsaker vara förknippad med stress också.

Enligt resultaten av en internationell forskningsstudie om lycka kring jul från 11 länder där Sociologiska Institutionen på Umeå Universitet deltagit upplever vi i genomsnitt mindre välmående vid jul än annars.

De religiösa upplever dock en mindre minskning av välmåendet vid jul än andra och de starkt religiösa sticker ut rejält på så sätt att de t.o.m. upplever mer välmående.

"– Detta kan vara en tankeställare i juletid. Oavsett om man är religiös eller ej mår alla bra av att reflektera över sitt firande och försöka hitta andra värden än bara de materiella. Men jakten på en inre tillfredsställelse får naturligtvis inte i sig bli bara ytterligare ett måste, säger Filip Fors.  "

"Forskningsstudien om lycka kring jul bygger på cirka 500 intervjuer från elva europeiska länder, bland annat Sverige, som har brutits ut ur den europeiska studien European Social Survey. Umeå universitet ansvarar för det svenska insamlandet av data till studien. Studien är gjord vid universitetet i Göttingen i Tyskland. Statistiken går inte att bryta ned nationellt."

http://www.umu.se/om-universitetet/aktuellt/nyheter/nyhetsvisning//kristna-mindre-olyckliga-an-andra-till-jul.cid277450

Jag undrar lite…. 🤔 Vilket värde har en sådan forskning? Är det så här i Sverige också? Det här är ett så sekulariserat land att jag tvivlar på att det där har någon betydelse? Det finns andra sätt att hantera stress än att vara religiös…Och det stämmer så bra det där som F. Fors säger, att den där jakten på inre tillfredsställelse inte får bli ett nytt måste!

Det var ganska få intervjuer också, bara 500 stycken.

http://www.umu.se/om-universitetet/aktuellt/nyheter/nyhetsvisning//kristna-mindre-olyckliga-an-andra-till-jul.cid277450

Det kan ju förstås låta lite nedslående, att vi mår sämre när vi äntligen har lite extra ledigt runt juldagarna, men vi repar oss igen och vi går mot ljusare tider…

Så ta det lugnt i juldagarna och ladda upp med böcker att läsa! Det känns bra att göra gott för andra, så gör någon glad! Tänk på djuren och varandra…🤗❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sommarek
12/23/16, 9:09 AM
#1

Tja, jag är hedning och har aldrig varit det minsta stressad vid jul.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Rhonda]
12/23/16, 9:09 AM
#2

Jag har aldrig varit stressad i juletid.  (jag är spiritualistisk)

Magi-cat
12/23/16, 10:26 AM
#3

#1, #2 Vad bra, fortsätt så. 🙂

Kram och god jul! 🎁🌺🎈🐱🐶🐖


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Rhonda]
12/23/16, 10:40 AM
#4

#3 Tack så mycket! Kram tillbaka! God Jul! Kram från kissekatten Sara.🐱🎁

setfree
12/28/16, 8:20 AM
#5

#0 Undersökningen är säkert 100 % sann. 😉

Eller hur Sommarek? 🙂

Jag har bara en fundering. Blir någon religiös för att få inre tillfresställelse?

(religiös är ett ord jag verkligen inte tycker om. Kristen eller troende är bättre)

Religiösa människor följer regler och föreskrifter och vill sätta förbud etc. det är inte speciellt attraktivt.

Ja nu blev det lite off topic igen men det var för att det står så i texten.

Sommarek
12/28/16, 9:01 AM
#6

#5 Vad skulle jag ha med det att göra, menar du, och vad har det med ämnet att göra?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
setfree
12/28/16, 9:49 AM
#7

#6 Inget illa menat till dig. Det var bara lite skoj. Jag ville inte vara elak. Man behöver inte vara seriös alltid, utan skämta lite. 😎

Det är klart att jag blir stressad ibland. Jag har huvudvärk då och då på grund av stress.

Du har rätt det har inte helt med ämnet att göra.

Mina frågor var till #0 Magi-cat inte till dig. Det var lite otydligt.

Magi-cat
12/11/17, 8:04 PM
#8

Snart är det jul igen…

Ta det lugnt, läs en god bok och ge ❤️ till dem som behöver.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
12/12/17, 10:17 AM
#9

Ska man vara elak såhär vid juletid kan man ju presentera en alternativ teori till detta…  😈

https://videnskab.dk/kultur-samfund/studie-derfor-er-ateister-mere-intelligente-end-religioese

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

papa-bear
12/12/17, 5:18 PM
#10

#5 är man kristen eller troende håller man väl på med religiösa grejer? potatis, potäter, ungefär.

setfree
12/13/17, 8:41 AM
#11

#10 Nåväl du får kalla det för vad du vill.

Ju mer insatt man är, desto mer betyder detaljer. Vissa saker låter illa i mina öron. Lite som förbudsivrare eller glädjedödare. Jag är mer för öppenhet och frihet.

Eller hur tänker du?

Magi-cat
12/13/17, 8:48 AM
#12

Oavsett tro och annat kanske vi kan använda tråden till att tipsa om våra bästa sätt att må bra och stressa av under (jul)helgerna? 🙂

En vit jul är nog världens bästa tips.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
12/13/17, 9:21 AM
#13

# 12 Mycket bra förslag med vit jul. Jag älskar att ha tid med familjen och vänner. Man är så oerhört upptagen under resten av året. Hela släkten samlas hos oss. 20 personer. Våran katt kommer att få spel.

Extra god mat är väl också att se fram emot.  Jag har bara goda minnen från jul

Ett undantag: Jag skulle åka ner och träffa en tjej i Bulgarien för många år sedan, men snöstorm i Sofia gjorde att jag blev kvar på flygplatsen i Österrike. Jag köpte en tågbiljett men fick byta i Belgrad på julafton. Klockan 06 på morgonen fram till 15 på EM i Belgrad. Inte juligt. Jag delade tågkupe men Turkar från Tyskland som skulle till Turkiet som rökte så att helt hela kupen blev rökfylld. Jag kom fram sent på natten. Lite kul ändå och ett gott minne. Vad spelar resan för roll när man har något roligt att se fram emot.

Nu ser vi fram emot gemenskap och att bygga på med fler goda minnen.

Annons:
Magi-cat
12/6/19, 7:50 AM
#14

En god jul väntar igen. 🙂🤶🎄


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/4/20, 10:38 AM
#15

🤶


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
12/4/20, 10:44 AM
#16

Vilken religion är det som gäller?

Katoliker och protestanter firar jul men hur är det med buddismer eller islamer?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lussan20
12/4/20, 10:54 AM
#17

Jag gillar inte heller ordet religiös, kanske för det ofta sägs så negativt och man behöver inte vara religiös för att vara troende. Julen ses som givandets tid. Kanske ett sätt att få frid. jag tillhör inget samfund går sällan i Kyrkan. Men tycker mycket om Kyrkorummet. Men templet har jag i hjärtat.
Men då jag följde med vänner såg jag hur mycket de gjorde för andra, -jul för ensamma, för familjer som hade dålig ekonomi, många stiftelser som ger och gör mycket finns inom de Kristna samfunden.
Frälsis -håll grytan kokande. Deras härbärgen- LP stiftelsen- stadsmissionen- Ria- osv. Jag är nog stressad som alla andra och är som alla andra. Men har en levande tro på det goda! Mvh/WL

Magi-cat
12/4/20, 11:04 AM
#18

#17 "En levande tro på det goda".

Tack för de orden, Wonnalesan, det låter fint! 🤗💗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
12/4/20, 1:41 PM
#19

Nu saknar jag smiles att ge dig många hjärtan och kramar. Det får bli så här och du är värd dom alla! Kram från Wonnalesan!

Magi-cat
12/4/20, 2:08 PM
#20

Tack snälla! 💗😍💝🤗 Detsamma till dig!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: